Valitse sivu
Ohjeita ja usein kysyttyjä kysymyksiä

Milloin suoramarkkinointia voi tehdä?

Sähköinen suoramarkkinointi tarkoittaa automatisoitujen soittojärjestelmien, telekopioiden, sähköposti-, teksti-, ääni- tai kuvaviestien avulla toteutettua suoramarkkinointia (Tietosuojavaltuutetun toimisto). Sähköisen suoramarkkinoinnin tavoitteena on yleensä houkutella asiakkaita ostamaan tuotteita tai palveluita tai saada heidät tekemään jotain tiettyä toimintaa. Tyypillisiä tekstiviestimarkkinointiviestejä ovat erikoistarjoukset, alennukset, kupongit tai henkilökohtaiset tarjoukset.

Sähköiseen suoramarkkinointiin tarvitaan lupa

Jotta voit lähettää asiakkaille markkinointitekstiviestejä, tarvitset vastaanottajalta suostumuksen. Sinun on rekisterinpitäjänä pystyttävä osoittamaan, että rekisteröity on antanut suostumuksensa henkilötietojen käsittelyyn sähköistä suoramarkkinointia varten. Kuluttajan täytyy voida omalla toimenpiteellään ilmoittaa suostumuksensa vastaanottaa sähköisiä markkinointiviestejä. Tämä voi olla esimerkiksi valintaruutu, joka on oletuksena tyhjä. Valmiiksi rastitettu ruutu ei tarkoita suostumuksen antamista.

On kuitenkin tiettyjä tapauksia, jolloin lupaa suoramarkkinoinnin lähettämiseen tekstiviestillä ei tarvita. Mikäli yhteystiedot on saatu tuotteen tai palvelun myynnin yhteydessä ja viestissä markkinoidaan ainoastaan vastaavia tai samanlaisia tuotteita tai palveluita kuin yritys on aikaisemman kaupan yhteydessä myynyt, on markkinointi sallittua. Kuluttajalle on kuitenkin täytynyt kertoa markkinointiviestien lähettämisestä kaupan yhteydessä ja hänellä täytyy olla mahdollisuus kieltää viestien lähettäminen jokaisen viestin yhteydessä.

B-to-B -suoramarkkinointi

B-to-B suoramarkkinointia voi tehdä vapaammin, kuin kuluttajille suunnattua suoramarkkinointia. Asiakkaan suostumusta ei tarvita silloin, kun vastaanottajana on yritys tai yhteisö eli mikäli viesti lähetetään yrityksen yleiseen numeroon. Jos vastaanottajana on luonnollinen henkilö, esimerkiksi yrityksessä työskentelevä työntekijä, on markkinoitavien tuotteiden tai palveluiden liityttävä kyseisen työntekijän tehtäviin. Myös tällöin tulee tekstiviestissä selkästi kertoa mahdollisuudesta kieltää yhteystietojen käyttö.

Lue lisää aiheesta: