Valitse sivu
Ohjeita ja usein kysyttyjä kysymyksiä

Miten toteutan NPS-kyselyn?

Net Promoter Score (NPS) -kyselyn toteuttaminen on suhteellisen yksinkertaista ja tehokasta asiakastyytyväisyyden mittaamiseksi. Seuraavassa on vaiheittainen opas NPS-kyselyn toteuttamiseen:

1. Määrittele tavoite

Ennen kyselyn laatimista, määrittele selkeästi, miksi haluat mitata NPS:ää ja miten aiot käyttää kerättyjä tietoja.

2. Laadi NPS-kysymys

Perinteinen NPS-kysymys on:

”Kuinka todennäköisesti suosittelisit [yritys/tuote/palvelu] ystävälle tai kollegalle?”

Vastausasteikko on 0–10, jossa 0 tarkoittaa ”ei lainkaan todennäköistä” ja 10 tarkoittaa ”erittäin todennäköistä”.

3. Lisää avovastauskysymys (valinnainen mutta suositeltava)

Kysymyksen jälkeen voit lisätä avoimen kysymyksen, kuten:

”Mikä on tärkein syy antamallesi arvosanalle?”

Tämä auttaa saamaan syvällisemmän ymmärryksen asiakkaiden ajatuksista.

4. Valitse kyselyn jakelukanavat

NPS-kyselyn voi totetuttaa eri kanavissa, joista tekstiviesti on yksi tehokkaimmista. Quriirin kautta voit lähettää kyselyn helposti tekstiviestillä.

5. Kerää ja analysoi vastaukset

Kun vastaukset on kerätty, ne analysoidaan seuraavasti:

– Laskenta: Laske promoottereiden (9-10 arvosanat), passiivisten (7-8 arvosanat) ja arvostelijoiden (0-6 arvosanat) määrät.

– NPS-luku: NPS lasketaan vähentämällä arvostelijoiden (he jotka eivät suosittele sinua)

 prosenttiosuus promoottereiden (he jotka suosittelisivat sinua) prosenttiosuudesta:

Esimerkki: Suosittelijoiden osuus on 67%, passiivisten 18% ja arvostelijoiden 15%. Tällöin luvusta 67 vähennetään 15, jolloin Net Promoter Scoreksi saadaan 52 (=erinomainen).

Quriiri laskee NPS-luvun automaattisesti ja voit helposti seurata sen kehitystä.

6. Tee parannustoimenpiteet

Käytä analysoituja tuloksia asiakaskokemuksen parantamiseen. Tarkastele erityisesti avoimia vastauksia ja tunnista toistuvat teemat.

NPS-kyselyn toteuttaminen on arvokas tapa saada suoraa palautetta asiakkailtasi ja kehittää liiketoimintaasi heidän tarpeidensa mukaisesti.

Lue lisää aiheesta: