+358 10 349 3800 info@quriiri.fi
Valitse sivu

RESURSSIT

FAQ

Miten voimme auttaa? Tästä osiosta löydät vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin. Jos et löydä vastausta kysymykseesi, voit myös ottaa yhteyttä.

Yleistä

Mitä on A2P-viestintä?

A2P-viestinnällä tarkoitetaan tekniseltä sovellukselta henkilölle suuntautuvaa viestintää. A2P on lyhenne Application to Person -nimityksestä. Tyypillisesti sovellus voi olla asiakashallinta- tai varausjärjestelmä.

Mikä on SMS-gateway?

SMS gateway on tekstiviestien välitykseen tarkoitettu palvelu jonka avulla yritykset voivat integroida tekstiviestien lähetyksen ja vastaanoton omaan järjestelmäänsä. Quriiri tarjoa SMS-gatewayn Quriiri Message Router -kokonaisuuden osana.

Mikä on RCS tai SMS+?

RCS (Rich Communication Service) on tekstiviestin ns. seuraava sukupolvi. Sen avulla voidaan lähettää kuluttajan matkapuhelimiin rikkaampaa sisältöä kuten esimerkiksi korkearesoluutiokuvia, linkkejä, videoita ja viestiin voidaan liittää myös ns. “call-to-action” toiminnallisuuksia. RCS:stä puhutaan yleisesti myös nimityksillä Chat, SMS+, Advanced Messaging, ja joyn. RCS ei vielä ole käytössä suomessa mutta operaattorit suunnittelevat sen käyttöönottoa.

Tukeeko Quriiri RCS-viestejä?

Quriiri ei vielä tällä hetkellä tue RCS:ää. Kun operaattorit mahdollistavat RCS:n suomessa, on Quriiri luonnollisesti ensimmäisten joukossa tarjoamassa palveluita sen ympärille.

Voiko Quriirin käyttöliittymää käyttää mobiililaitteella?

Kyllä voi, käyttöliittymä skaalautuu täysin myös mobiililaitteille.

Onko Quriiri GDPR-yhteensopiva?

Suhtaudumme asiakkaidemme tietosuojaan vakavasti ja olemme tehneet paljon toimenpiteitä niin että Quriiri on täysin GDPR-yhteensopiva. Annamme näistä mielellämme lisätietoja.

Missä Quriiri taltio tietoja?

Quriiri-palvelun tiedot tallennetaan aina EU:n sisäpuolella.

Kuinka kauan Quriiri taltioi tietoja?

Asiakkaiden viestiliikenteen osalta viestiloki taltioidaan 90 päivää. Tätä vanhemmat viestit poistetaan automaattisesti. Quriirin luodut kontaktit ja niiden tiedot taltioidaan niin kauan kunnes asiakas ne itse poistaa.

Voiko lokitietoja poistaa itse käyttöliittymästä tai poistaa näkyvistä?

Lokitietoja ei tällä hetkellä voi poistaa, mutta niitä voidaan piilottaa ns. maskaamalla. Näin lokitiedoista ei esimerkiksi näy viestisisältöä ja/tai vastaanottajan GSM-numeroa.

SMS

Voiko tekstiviestin lähettäjäksi asettaa tekstiä?

Kyllä voi. Tekstimuotoisen lähettäjätiedon maksimipituus on 11 merkkiä. Lähettäjätiedon pituus ei ole rajoitettu 11 merkkiin Quriirin toimesta, vaan se on yleinen tekninen rajoitus.

Mihin maihin viestejä voi lähettää?

Quriirin kautta voi lähettää tekstiviestejä lähes kaikkiin maailman maihin.

Mikä on Quriirin viestikapasiteetti?

Tarjoamme oletuksena Quriirin eri paketeissa viestikapasiteettia aina 50 SMS / sek. saakka. Tämä tarkoittaa että saamme lähetettyä operaattorin verkkoon noin 180 000 tekstiviestiä tunnissa. Keskustelemme mielellämme myös lisää suuremmasta kapasiteetista.

Mitä lupia tarvitsen tekstiviestien lähettämiseen?

Tekstiviestin lähettämiseen tarvitaan lähtökohtaisesti aina vastaanottajan lupa ja vastaanottajan tulee myös halutessaan voida lopettaa tekstiviestien vastaanotto yritykseltänne.

Kuinka nopeasti viesti tavoittaa vastaanottajan?

Se riippuu monesta tekijästä, mutta yleensä jos matkapuhelin on normaalisti matkapuhelinverkossa, toimitetaan viesti puhelimeen muutamassa sekunnissa.

Tiedänkö milloin viesti on toimitettu matkapuhelimeen?

Kyllä, Quriirista saa aina operaattorin toimituskuittauksen jokaiselle viestille (joko koneellisesti tai Quriirin käyttöliittymästä).

Tiedänkö milloin viesti on luettu/avattu?

Et, tekstiviesti ei teknologiana tue tätä toiminnallisuutta.

Voiko lähetetty tekstiviesti olla yli 160 merkkiä?

Kyllä voi. Alla on kuvattu tarkemmin kuinka merkkimäärä lasketaan tekstiviesteissä:

Merkkimäärä ja SMS-viestien määrä
SMS-viestit yhdistetään automaattisesti jos viestin merkkimäärä ylittää 160 merkkiä (GSM-7 -merkistö) ja näytetään silloin yhtenä pitkänä viestinä vastaanottajan matkapuhelimessa (jos puhelin tukee jatkettuja viestejä).

Jos merkkimäärä on >160 merkkiä, Quriiri lisää alkuun 6 Byten kokoisen nk. User Data Headerin, joka neuvoo vastaanottajan puhelinta kuinka viesti kootaan, jättäen 153 merkkiä kullekin GSM-7 -merkistön mukaan enkoodatulle SMS-viestille ja 67 merkkiä kullekin UCS-2 merkistön mukaan enkoodatulle SMS-viestille.

On tärkeää huomioida että asiakastiliänne veloitetaan kustakin SMS-viestistä joka tarvitaan viestin toimittamiseen vastaanottajan matkapuhelimeen. Alla on esimerkki käytettyjen viestien määrästä / vastaanottaja riippuen merkkimäärästä (GSM-7 -merkistö):

1 SMS-viesti / vastaanottaja: max. 160 merkkiä
2 SMS-viestiä / vastaanottaja: max. 306 merkkiä
3 SMS-viestiä / vastaanottaja: max. 459 merkkiä

Ja niin edelleen.

Viestiformaatti / merkistö
SMS-viestejä voidaan lähettää kahdessa eri formaatissa Quriirissa: GSM-7 ja UCS-2.

GSM-7 -merkistö
Merkkiä / SMS-viesti: 160 (konkatenoituna 153 merkkiä / SMS-viesti)
GSM-7 -merkistön perusmerkistö löytyy täältä.

UCS-2 -merkistö (Unicode)
Merkkiä / SMS-viesti: 70 (konkatenoituna 67 merkkiä / SMS-viesti).

Kun lähetät SMS-viestejä Quriirista, SMS-viesti lähetetään automaattisesti vaaditulla merkistöllä. Jos sisällytät yhdenkin merkin joka ei kuulu GSM-7 merkistöön, vaihdamme automaattisesti UCS-2 merkistöön (mikä rajoittaa merkkimäärän yhdelle SMS-viestille 70:een).

Voiko asiakas vastata lähetettyyn tekstiviestiin?

Kyllä voi. Vastausmahdollisuus vaatii että viestin lähettäjätietona on joko ns. longcode-numero (virtuaalinen GSM-numero) tai viestintäviraston myöntämä lyhytnumero. Quriisissa voi käyttää molempia.

Näen, että paljon viestejä on tilassa “Acked/Hyväksytty”. Mistä se johtuu?

Tämä tarkoittaa että viesti on otettu vastaan operaattorin viestikeskukseen ja lähetetty matkapuhelimeen mutta siitä ei vielä ole tullut toimituskuittausta. Jos viesti on kauan Acked/Hyväksytty -tilassa tarkoittaa se usein sitä että matkapuhelin ei ole päällä tai että se ei muusta syystä ole matkapuhelinverkossa. Viesti säilyy oletuksena Acked-tilassa maksimissaan 6h, jonka jälkeen se “expiroituu” ja tilaksi muuttuu “Epäonnistunut”.

Miksi viestien toimitus epäonnistuu?

Siihen voi olla monta syytä, mutta yleisimmin epäonnistuminen johtuu seuraavista syistä: väärä puhelinnumero tai että puhelin ei ole verkossa.

Miksi viestien toimitus viivästyy?

Viestien toimitus voi viivästyä monesta eri syystä, mutta yleensä viivästys johtuu siitä että vastaanottajan matkapuhelin ei ole verkossa (kantaman ulkopuolella tai puhelin poissa päältä).

Kuinka kauan viestiä yritetään toimittaa matkapuhelimeen?

Oletuksena maksimissaan 6h. Tätä arvoa voidaan säätää asiakastarpeen mukaan.

Mitä viestien eri toimitustilat tarkoittavat?

Alla on listattu tyypillisimmät toimitustilat:

  • Toimitettu
    Viesti on toimitettu onnistuneesti matkapuhelimeen
  • Epäonnistunut
    Viestin toimitus matkapuhelimeen epäonnistui
  • Hyväksytty
    Viesti on hyväksytty toimitettavaksi operaattorin viestikeskuksessa, mutta viestin toimituksesta ei vielä ole tullut toimituskuittausta.
  • Lähetetty
    Viesti on lähetetty operaattorin viestikeskukselle, mutta sitä ei vielä ole hyväksytty toimitettavaksi puhelimeen.
Kuinka varmasti tekstiviesti toimitetaan puhelimeen?

Jos puhelin on verkossa, toimitetaan viesti puhelimeen erittäin varmasti. Quriiri panostaa korkealaatuisiin viestiyhteyksiin mahdollistaakseen mahdollisimman nopean ja luotettavan viestien toimituksen.

Maksaako viestin lähettäminen longcode-numeroon kuluttajalle?

Viesti lähettäminen longcode-numeroon maksaa kuluttajalle normaalin tekstiviestin hinnan.

Maksaako viestin lähettäminen lyhytnumeroon?

Lyhytnumeron kuluttajahinta voidaan Quriirissa asettaa joko normaalin SMS:n hintaiseksi tai kokonaan ilmaiseksi.

Mitä tapahtuu jos yritän lähettää viestejä lankapuhelinnumeroihin?

Viesti lähetetään normaalisti operaattorille toimitettavaksi. Jos numero ei kykene vastaanottamaan SMS-viestejä, epäonnistuu viestin toimitus.

Voiko tekstiviestiin lisätä linkkejä?

Kyllä voi. Useimmat uudet matkapuhelimet osaavat tulkita linkit viestisisällöstä ja tehdä niistä klikattavia.

Voiko tekstiviestiin vastata jos lähettäjätietona on teksti (alfanumeerinen lähettäjä)?

Ei voi. Lähettäjätietona täytyy aina olla longcode-numero tai lyhytnumero jos halutaan että viestiin voi vastata.

Milloin on paras aika lähettää tekstiviestejä?

Se riippuu monesta tekijästä kuten esimerkiksi viesti aiheesta, viestisisällöstä, kohderyhmän ikäjakaumasta, onko kohderyhmä töissä käyvät, koululaiset, opiskelijat, eläkeläiset jne.

Yleisesti ottaen kannattaa miettiä viestin lähetysajankohdaksi sellainen hetki jolloin oletettavasti vastaanottajalla ei ole kiire ja että viestin lähettäminen ei häiritse. Eli esimerkiksi aikaisin aamulla ja myöhään illalla ei tekstiviestejä välttämättä kannata lähettää.

Kuinka suurella todennäköisyydellä tekstiviesti luetaan?

Hyvin suurella todennäköisyydellä. Muun kuluttajaviestinnän siirtyessä esim. Whatsappiin ja sosiaaliseen mediaan, on yrityksen lähettämän tekstiviestin huomioarvio entistä suurempi (koska muuta tekstiviestiviestintää tulee vähemmän).

Quriiri Messaging Suite

Mikä on Quriiri Messaging Suite?

Quriiri Messaging Suite on palvelu, jonka avulla yritys pystyy viestimään asiakkaidensa kanssa tekstiviestikanavassa helposti ja vaivattomasti. Suite koostuu eri tarkoituksiin kehitetyistä ns. sovelluksista. Yritys aktivoi käyttöönsä ne sovellukset joita viestinnässä tarvitsee. Uusia sovelluksia kehitetään jatkuvasti asiakkaidemme tarpeiden mukaan. Lue lisää täältä.

Mitä Quriiri Messaging Suite maksaa?

Quriiri Messaging Suite sopii hinnoittelunsa puolesta sekä isoille, keskisuurille että pienille yrityksille. Tutustu hinnastoomme täällä.

Mihin Quriiri Messaging Suitea voi käyttää?

Mihin tahansa tarkoitukseen jossa on tärkeää saavuttaa ihmiset nopeasti ja varmasti! Quriiri Messaging Suite soveltuu erinomaisesti esimerkiksi markkinointiin, asiakasviestintään, muistutuksiin, tiedottamiseen jne.

Mitä sovelluksia Quriiri Messaging Suitessa on?

Tällä hetkellä Suite sisältää seuraavat sovellukset:

  • Ryhmäviesti – Lähetä helposti tekstiviestejä isoille tai pienille ryhmille
  • Pikaviesti – Lähetä helposti ja nopeasti yksittäisiä tekstiviestejä
  • Palaute & kysely  – Lähetä tekstiviestejä ryhmille ja vastaanota niihin vastauksia
Voinko saada Suiten lisäksi käyttöön myös Quriiri Message Routerin?

Kyllä, Routerin saa helposti aktivoitu 10 € / kk lisähintaan.

Voiko viestiliikennettä eritellä laskutuksessa?

Kyllä voi! Voimme luoda käyttöönne eri asiakkuuksia Quriiriin esimerkiksi eri liiketoimintayksiköille. Laskutus voidaan hoitaa yhdellä laskulla erittelyn kera tai vaihtoehtoisesti niin että laskut lähtevät omille liiketoimintayksiköille.

Voiko Quriiriin luoda käyttäjiä eri käyttäjätasoilla?

Kyllä voi. Käyttäjätasoja pystytään luomaan modulaarisesti yrityksen tarpeiden mukaan. Esimerkiksi asiakaspalvelulle voidaan luoda käyttäjätaso joka on karsittu ja rajoitettu vain tiettyihin toimintoihin.

Quriiri Message Router

Mikä Quriiri Message Router on?

Quriiri Message Routerin avulla voi helposti liittää tekstiviestit omiin liiketoimintajärjestelmiin kuten esimerkiksi asiakashallintajärjestelmään, CRM-järjestelmän, ERP:iin, laskutusjärjestelmään jne. Router tarjoaa tehokkaat ja monipuoliset rajapinnat ja ohjelmointikirjastot liitoksen toteuttamiseen.

Mitä Quriiri Message Router maksaa?

Quriiri Message Router sopii hinnoittelunsa puolesta sekä isoille, keskisuurille että pienille yrityksille. Tutustu hinnastoomme täällä.

Mitä rajapintoja Quriirissa on?

Quriirissa on tällä hetkellä käytettävissä HTTPS ja SMTP (Email to SMS ja SMS to Email) -rajapinnat. SMTP-rajapinta tukee myös TLS-salausta. Keskustelemme myös mielellämme räätälöidyistä rajapinnoista.

Onko Quriirille valmiita ohjelmointikirjastoja?

Kyllä, valmiita ohjelmointikirjastoja löytyy HTTP-rajapinnalle Pythonille ja PHP:lle. Löydät kirjastot täältä.

Tukeeko Quriiri ns. batch-lähetyksiä?

Kyllä. HTTP-rajapinnassa voi yhteen rajapintakutsuun liittää useamman vastaanottajan. Tällöin kaikille vastaanottajilla on sama ns. batch-id. Yhden batchin suositeltu maksimikoko on 100 vastaanottajaa.

Voiko viestiliikennettä eritellä laskutuksessa?

Kyllä voi, seuraavilla tavoilla:

  • Rajapinnat
    • Laskutusviitekohtaisesti
    • API-avainkohtaisesti
    • Asiakastilikohtaisesti
  • Käyttöliittymä
    • Asiakastilikohtaisesti
      • Voimme luoda esimerkiksi asiakaspalvelulle ja markkinoinnille omat asiakastilinsä, jolloin viestiliikenne saadaan helposti eriteltyä.
Miten näen viestien toimitusstatuksen?

Viestien toimitustilat on nähtävissä joko koneellisesti rajapinnan kautta tai Quriirin käyttöliittymästä viestilokista.

Rajapinnassa toimituskuittausten tyypit ovat:

  • JSON
  • POST
  • GET
Minkä kanavien välillä viestejä voidaan Quriirissa reitittää?
  • HTTPS → SMS
  • SMS → HTTP
  • E-MAIL (TLS) → SMS
  • SMS → E-MAIL (TLS)
  • SMS → SMS
HTTPS to SMS
  • Miten autentikointi tapahtuu viestin lähetyksessä?
    Autentikointi tapahtuu ns. API-avaimen avulla. API-avain luodaan Quriirin käyttöliittymästä
  • Voiko yhdellä rajapintakutsulla lähettää viestin usealle vastaanottajalle?
    Kyllä voi
  • Kuinka monta vastaanottajaa voin laittaa yhteen rajapintakutsuun?
    Batch-lähetyksessä suositeltu maksimimäärä on 100 vastaanottajaa.
  • Voiko viestisisältöön lisätä metadataa?
    Kyllä voi. Metadata voi olla esimerkiksi vastaanottajan puhelinnumero, hakusana tai laskutusviite.
  • Miten/missä määritän viestin vastaanottajat?
    Viestin vastaanottajat voidaan määrittää rajapintakutsussa tai Quriirin käyttöliittymässä (esim. tietty Quriirin luotu vastaanottajaryhmä).
  • Miten/missä määritän viestin lähettäjätiedon?
    Viesti lähettäjätieto voidaan määrittää rajapintakutsussa erikseen jokaiselle viestille. Vaihtoehtoisesti Quriirin voi asettaa oletuslähettäjän, jolloin kaikille viesteille on sama lähettäjätieto, ellei sitä erikseen rajapintakutsussa aseteta.
  • Miten/missä määritän viestin viestisisällön?
    Viestisisältö voidaan määritellä rajapintakutsussa tai Quriirin käyttöliittymässä. Viestisisältöön voi helposti lisätä personointi- tai metadataa.
  • Miten määritän viesteille laskutusviitteen?
    Laskutusviitteen voi määrittää joko rajapintakutsussa tai API-avainkohtaisesti Quriirin käyttöliittymässä.
  • Miten maksimoin tietoturvan rajapintakutsussa?
    Lähtökohtaisesti rajapintakutsussa kannattaa käyttää salattua yhteyttä (HTTPS tai TLS). Tämän lisäksi Quriirin voidaan asettaa IP-osoite ja/tai domankohtaiset rajoituksia, jolloin rajapintaa voi käyttää vain tietyistä IP-osoitteista/-avaruuksista tai domaineista.
SMS to HTTP
  • Minkälaisen numeron tarvitsen viestien vastaanottamista varten?
    Tekstiviestien vastaanottamista varten tarvitsee joko longcode- tai lyhytnumeron.
  • Voiko viestien vastaanottamisen rajoittaa tiettyihin puhelinnumerohin?
    Kyllä voi. Sallitut puhelinnumerot voi määrittää Quriirin käyttöliittymästä.
  • Millä eri tavoilla vastaanotettu viesti voidaan toimittaa järjestelmääni tai hakea Quriirista?
    Voit ottaa viestit vastaan web-serverille joko POSTina tai GETinä.
    HTTP pull -reitityksellä puolestaan voit hakea viestit HTTP GETillä.
  • Voiko vastaanottosääntöön asettaa hakusanan?
    Kyllä voi, hakusanoja voi luoda lyhytnumeron tai longcode-numeron sisään halutun määrän ja reititykset voidaan luoda hakusanakohtaisesti.
E-MAIL to SMS
  • Miten autentikointi tapahtuu viestin lähetyksessä?
    Autentikointi tapahtuu ns. API-avaimen avulla. API-avain luodaan Quriirin käyttöliittymästä
  • Voiko yhdellä rajapintakutsulla lähettää viestin usealle vastaanottajalle?
    Kyllä voi.
  • Voiko lähetettyjä viestejä personoida?
    Kyllä voi. Personointi määritellään Quriirin käyttöliittymässä ja personointikriteeri voi olla mikä tahansa tietue joka on tallennettu kontaktille.
  • Voiko viestisisältöön lisätä metadataa?
    Kyllä voi.
  • Miten/missä määritän viestin vastaanottajat?
    Viestien vastaanottajat määritellän lähetettävässä sähköpostiviestissä rajapintakuvauksen mukaan.
  • Miten/missä määritän viestin lähettäjätiedon?
    Quriirin käyttöliittymässä.
  • Miten/missä määritän viestin viestisisällön?
    Joko lähetettävässä sähköpostivietissä ja/tai Quriirin käyttöliittymässä.
  • Miten määritän viesteille laskutusviitteen?
    Quriirin käyttöliittymässä. Laskutusviite voidaan asettaa API-avainkohtaisesti.
  • Miten maksimoin tietoturvan rajapintakutsussa?
    Tietoturvan taso maksimoidaan käyttämällä lähetettävässä sähköpostissa TLS-salausta ja määrittämällä domain- tai sähköpostiosoitekohtaiset rajoitukset API-avaimelle.
SMS to E-MAIL
  • Minkälaisen numeron tarvitsen viestien vastaanottamista varten?
    Tekstiviestien vastaanottamista varten tarvitsee joko longcode- tai lyhytnumeron.
  • Voiko viestien vastaanottamisen rajoittaa tiettyihin puhelinnumerohin?
    Kyllä voi, nämä määritellään Quriirin käyttöliittymässä.
  • Voiko vastaanottosääntöön asettaa hakusanan?
    Kyllä voi, reititykset voidaan määrittää hakusanakohtaisesti lyhyt- tai longcode-numeron sisällä.
  • Mitä tietoja lähetettävässä sähköpostiviestissä voi muokata?
    Lähettäjätieto, vastaanottaja(t), otsikko ja viestisisältö (sisältäen metadataa).
  • Mikä on lähetettävän sähköpostiviestin lähettäjätieto?
    Lähettäjätiedon pystyy itse määrittämään Quriirin käyttöliittymässä.
SMS to SMS
  • Minkälaisen numeron tarvitsen viestien vastaanottamista varten?
    Tekstiviestien vastaanottamista varten tarvitsee joko longcode- tai lyhytnumeron.
  • Voiko viestien vastaanottamisen rajoittaa tiettyihin puhelinnumerohin?
    Kyllä voi, nämä määritellään Quriirin käyttöliittymässä.
  • Voiko vastaanottosääntöön asettaa hakusanan?
    Kyllä voi, reititykset voidaan määrittää hakusanakohtaisesti lyhyt- tai longcode-numeron sisällä.
  • Miten määritellään viestin vastaanottaja(t)?
    Viestin vastaanottaja(t) määritellään Quriirin käyttöliittymässä. Vastaanottajat voivat olla joko yksittäisiä kontakteja tai GSM-numeroita ja/tai Quriirissa olevia vastaanottajaryhmiä.

Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi?

Ota yhteyttä