Mikä on RCS ja mitä mahdollisuuksia se tuo yrityksille?

RCS eli Rich Communication Services on monipuolisempi versio tekstiviestistä. Sen avulla voidaan lähettää visuaalista ja interaktiivista sisältöä kuten korkearesoluutiokuvia, linkkejä, videoita ja painikkeita Android-puhelimiin. RCS ei vaadi erillisen sovelluksen asennusta, vaan Android-puhelimien natiiviviestisovellus, jota tekstiviesteihin myös käytetään (Viestit/Messages), tukee RCS-viestintää sellaisenaan. RCS ei vielä ole käytössä Suomessa, mutta operaattorit suunnittelevat sen käyttöönottoa.

RCS tuo yrityksille uudenlaisia keinoja olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa sekä aktivoida asiakkaita. Visuaalisemman sisällön avulla voidaan puhutella asiakasta tehokkaammin ja saada aikaiseksi isompi vaikutus niin myyntiin kuin asiakaskokemukseenkin”, sanoo Quriirin liiketoimintajohtaja ja toinen perustaja Lasse Lohikoski.

Miten RCS eroaa perinteisestä tekstiviestistä?

RCS tekee tekstiviestistä monipuolisemman ja tehokkaamman. Koska viestillä on helppoa ja houkuttelevampaa olla vuorovaikutuksessa, saadaan perinteisiä tekstiviestejä korkeammat klikkausprosentit. 

Verifioitu lähettäjätieto

RCS-viestin lähettäjätieto on aina varmennettu, jolloin vastaanottaja voi luottaa siihen, että viesti tulee luotetulta taholta. Jokainen yritys, joka haluaa lähettää RCS-viestejä, käy läpi brändin rekisteröitymisprosessin ja saa sen kautta oikeuden lähettää viestejä oman brändinsä nimissä. Tämä tuo lisäturvaa ja estää tehokkaasti spämmin sekä tietojenkalasteluviestit.

Visuaalisuus ja painikkeet

RCS-viestit ovat nykyisiä tekstiviestejä visuaalisempia ja tekevät vuorovaikutuksen helpommaksi, miellyttävämmäksi ja sujuvammaksi. Erilaiset painikkeet ja interaktiivinen sisältö tekevät viesteistä entistäkin tehokkaampia.

RCS-viestin kuvia ei pakata, vaan ne voidaan lähettää alkuperäisellä laadulla. Esimerkiksi WhatsApp pienentää lähetettyjä kuvia, jolloin niiden laatu kärsii huomattavasti. RCS-viestiin voi sisällyttää videota, joka näkyy suoraan käyttäjän puhelimessa RCS-viestiketjussa.

Karuselli

Karusellin avulla viestiin voi sisällyttää jopa 10 tuotekorttia, joita asiakkaat voivat selata ja klikata.

RCS-viestin karuselli.

Muut RCS-viestin ominaisuudet

Yhden RCS-viestin pituutta ei ole rajoitettu lainkaan. Perinteisessä tekstiviestissä yhden viestin maksimipituus on 160 merkkiä. Tätä pidemmät viestit näkyvät kyllä vastaanottajalle yhtenä viestinä, mutta esimerkiksi operaattorit laskuttavat kahdesta tai useammasta viestistä. RCS-viesteistä saa lukukuittaukset ja lisäksi näkyy ”Elsa kirjoittaa..” -tyylinen informaatio siitä, että vastapuoli on parhaillaan kirjoittamassa viestiä.

RCS tukee ns. fallback-toimintoa. Eli jos RCS-viestiä ei voida toimittaa, voidaan viesti lähettää automaattisesti uudestaan esim. tekstiviestinä.

Minkälainen sisältö sopii RCS-viestiin?

RCS-viestin sisältö voi olla periaatteessa mitä vaan, mistä halutaan asiakkaalle viestiä kuten tarjousviesti, mainos uutuustuotteesta, palautekysely, tietoa toimituksesta, vahvistusviesti tai muistutusviesti.

Tuotteita myyvät yritykset voivat lähettää tarjouksia tai tietoa uutuuksista laittamalla viestiin kuvan tuotteesta ja linkin suoraan tuotesivulle. Palautekyselyt tulevat entistäkin tehokkaammiksi, kun vastaamiseen riittää yksi painallus. Myös tunnistautuminen helpottuu, kun kaksivaiheisen tunnistautumisen viestiin voi lisätä painikkeen, jota painamalla käyttäjä voi aktivoida kirjautumisen. Näin pin-koodia ei tarvitse enää erikseen näppäillä sisäänkirjautumisen yhteydessä.

Ilmoittautuminen ja palautekyselyt:
RCS-viestiesimerkit.
RCS-viestillä on helppoa ja houkuttelevampaa olla vuorovaikutuksessa, jolloin saadaan perinteisiä tekstiviestejä korkeammat klikkausprosentit.

Ilmoitukset ja palkitseminen:
RCS-esimerkit
RCS-viesti sopii mainiosti myös erilaisiin ilmoitusviesteihin ja palkitsemiseen.

Tunnistautuminen:
Tunnistautuminen RCS-viestillä.
Tunnistautuminen RCS-viestillä on helppoa ja nopeaa.

Mitkä ovat RCS:n hyödyt yrityksille?

Vaikka RCS-viestejä pystyykin lähettämään vain Android puhelimiin ja vastaanottajien määrä on siten pienempi, saattaa tällä pienemmällä vastaanottajamäärällä saavuttaa varsin tehokkaita tuloksia. Viesteihin reagoidaan todennäköisemmin ja konversioluvut ovat huomattavasti korkeampia, kuin perinteisellä tekstiviestillä (MobileSquared & Google).

RCS:n avulla yritykset voivat viestiä visuaalista, brändättyä ja interaktiivista sisältöä suoraan asiakkaiden puhelimiin. Tämä voi lisätä konversioita, avaus- ja klikkausprosentteja huomattavasti. Niin markkinointiviestit kuin hyötyviestit ovat tulevaisuudessa paljon muuta kuin pelkkää tekstiä. Googlen mukaan jopa 74% ihmisistä ovat halukkaita klikkaamaan tai olemaan muulla tavalla vuorovaikutuksessa yrityksen kanssa RCS:n kautta.

Milloin RCS-viestit tulevat Suomeen?

Vaikka valmius RCS-viestin vastaanottamiseen on jo Android-puhelimissa, ei RCS-viestejä pysty vielä Suomessa lähettämään, koska suomalaiset operaattorit eivät vielä tue RCS-viestien lähettämistä.

Taustalla tehdään paljon töitä asian eteen ja pyrimme olemaan operaattoreiden tukena RCS:n edistämisessä. Vielä ei ole tiedossa tarkkaa aikataulua RCS:n tulosta Suomeen mutta, kun se saadaan, Quriiri on ensimmäisenä tarjoamassa palveluita tämän uuden viestintäteknologian ympärille”, sanoo Lasse.

Yhdessä asiassa perinteinen tekstiviesti kuitenkin vielä vie voiton. RCS toimii mobiilidatan tai WiFin kautta, kun taas perinteinen tekstiviesti ei vaadi internet-yhteyttä. Siksi perinteisellä tekstiviestillä tavoittaa tulevaisuudessakin ihmiset alueilta, joilla ei ole internet-yhteyttä.

Annamme mielellämme lisätietoja niin SMS- kuin RCS-viestintään liittyen. Ota yhteyttä ja kysy lisää!