Yrityksille se tarjoaa varman, nopean ja skaalautuvan kanavan asiakasviestintään. Kokosimme yhteen seitsemän kysymystä, jotka askarruttavat asiakkaitamme ennen yhteistyön aloittamista. Tähän artikkeliin olemme koonneet yleisimmät kysymykset ja vastaukset.
1. Kuinka hyvin tekstiviestit tavoittavat vastaanottajat?
Tekstiviestit ovat yksi tehokkaimmista tavoista saavuttaa asiakkaasi nopeasti ja varmasti. Tutkimusten mukaan tekstiviestien avausprosentti on 98 %, ja suurin osa viesteistä luetaan alle kolmessa minuutissa niiden saapumisesta.
Miksi tekstiviestit toimivat?
- Viestit saapuvat suoraan matkapuhelimeen
- Ei eksymistä roskapostiin
- Nopea reaktio: vastaanottaja lukee ja toimii heti
Kun lähetät viestejä Quriirin yritysviestintään suunnitellun tekstiviestipalvelun kautta, varmistat nopean ja luotettavan toimituksen. Quriirin laadukkaat viestiyhteydet mahdollistavat viestien perillemenon niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Maailmassa on noin 7,3 miljardia matkapuhelinta – lähes jokainen niistä vastaanottaa tekstiviestejä. Tämä tekee tekstiviesteistä edelleen ylivoimaisen kanavan laajamittaiseen viestintään.
2. Mikä näkyy lähettäjätietona tekstiviestissä?
Kun yrityksesi lähettää tekstiviestejä asiakkaille näkyy vastaanottajalle joko tekstiä tai numeroita.
Quriirin tekstiviestipalvelussa voit valita useista eri lähettäjätietomuodoista:
Traficomille rekisteröity SMS Sender ID -tunnus
Lähettäjänä näkyy sama nimi tai numero, joka on rekisteröity Traficomille. Kukaan muu ei pysty lähettämään tekstiviestejä tällä tunnuksella, kuin sen rekisteröinyt yritys. Lue lisää SMS Sender ID:stä.
Longcode- tai lyhytnumero
Mikäli tekstiviestiin halutaan vastausominaisuus, täytyy lähettäjänä olla longcode- tai lyhytnumero. Longcode numero näyttää tavalliselta matkapuhelinnumerolta, kun taas lyhytnumero on 5- tai 6-numeroinen. Lyhytnumero rekisteröidään yrityksen nimiin ja sen myöntää traficom.
Oma tallennettu lähettäjänimi tai -numero
Quriirissa voi myös tallentaa oman lähettäjänimen, joka näkyy vastaanottajalle lähettäjänä.

3. Minkälaisen numeron tarvitsen viestien vastaanottamista varten?
Viestien vastaanotto onnistuu käyttämällä joko longcode- tai lyhytnumeroa.
Lyhytnumero rekisteröidään yrityksen nimiin ja sen myöntää Traficom. Lyhytnumero lisää yrityksen luotettavuutta ja uskottavuutta.
- Kuluttajahinta 0 €
- 5- tai 6-numeroinen
- Toimii vain suomalaisilla matkapuhelinliittymillä
- Dedikoitu Quriirin asiakkaalle
- Lisää yrityksen luotettavuutta
Longcode-numero näyttää tavalliselta mobiilinumerolta. Se mahdollistaa viestien vastaanottamisen minkä maalaisesta matkapuhelinliittymästä tahansa.
- Normaalin mobiilinumeron näköinen
- Toimii minkä maalaisesta matkapuhelinliittymästä tahansa
- Normaalin tekstiviestin hintainen kuluttajalle
- Saatavilla myös maakohtaiset numerot
- Dedikoitu Quriirin asiakkaalle
Autamme sinua numeroiden valitsemisessa ja käyttöönotossa. Vastaanottonumeroiden avulla mahdollistat esim. osallistumisen, aktivoitumisen, ilmoittautumisen, vastaamisen sekä tilaamisen.
4. Mikä on RCS:n rooli tulevaisuudessa?
RCS (Rich Communication Services) on tekstiviestin kehittyneempi muoto, joka mahdollistaa visuaaliset ja vuorovaikutteiset viestit – kuten kuvat, videot, painikkeet ja kartat – ilman erillistä sovellusta.
RCS-viestit saapuvat samaan sovellukseen kuin tekstiviestit ja niiden lukuprosentit ovat korkeita. Android-laitteet tukevat RCS:ää jo nyt. RCS toimii Suomessa toistaiseksi vain Elisan liittymillä, mutta Elisan ollessa Suomen suurin operaattori, RCS-viestillä on jo mahdollista tavoittaa iso joukko Android-käyttäjistä. RCS toimii iPhone-puhelimissa jo osassa maita, mutta ei vielä Suomessa (tilanne kesäkuu 2025). Lisäksi myös muut operaattorit ovat ilmoittaneet tuovansa RCS-tuen lähiaikoina.
Quriiri tarjoaa RCS-viestintään fall back -ominaisuuden: jos vastaanottaja ei tue RCS:ää, viesti lähetetään tavallisena tekstiviestinä.
Tekstiviesti säilyy varmasti vielä osana viestintäkanavia, mutta kyllä RCS on vahvasti osa tulevaisuuden mobiiliviestintää. RCS voi avata uusia mahdollisuuksia ja luoda vahvempia asiakassuhteita rikkaamman ja vuorovaikutteisemman viestinnän avulla.

5. Miten voin integroida tekstiviestit yrityksen omiin järjestelmiin?
Quriirin tekstiviestit voidaan integroida moniin eri järjestelmiin ja sovelluksiin, jolloin voit lähettää ja vastaanottaa tekstiviestejä omista järjestelmistäsi hyödyntäen Quriirin laadukasta teknologiaa ja luotettavia yhteyksiä.
Tällä hetkellä Quriirin tekstiviestit voi integroida kolmella eri tavalla: Zapierin, APIn avulla tai Hubspot webookin avulla.
Zapier
Helpoin tapa integroida tekstiviestiti ja lähettää automatisoituja viestejä, on hyödyntää Zapier -integraatiota. Mikäli käyttämäsi ohjelmisto löytyy Zapierista, voit yhdistää sen Quriiriin ja luoda automaation muutamalla klikkauksella.
Zapierin avulla voit automatisoida tekstiviestien lähetyksen jonkin tapahtuman jälkeen tai käynnistää tapahtuman saapuneen tekstiviestin perusteella.
API-integraatio
Mikäli tarvitset räätälöidyn ratkaisun, voit hyödyntää Quriirin rajapintoja integraation tekemiseen. APIn avulla voit rakentaa juuri sellaisen ratkaisun, joka palvelee sinun tarpeitasi. Quriiri tarjoaa selkeät rajapintakuvaukset, jotka tekevät integraatiosta helppoa. Ja mikäli tulee kysymyksiä, asiantunteva asiakaspalvelumme vastaa nopeasti.
Hubspotin webhook
Mikäli käytät Hubspotia voit liittää tekstiviestit Hubspotin työkulkuihin webhookien avulla. Voit liittää Quriirin tekstiviestit HubSpotin workflows-automatioon, joka käynnistää tekstiviestien lähetyksen eri HubSpot-tapahtumien perusteella. Voit esimerkiksi lähettää tekstiviestin, kun uusi yhteyshenkilö on rekisteröity CRM:ään, asiakkaan tilaan tulee muutos, sähköpostia ei ole avattu tai siihen ei olla vastattu. Voit parantaa asiakaskokemusta monessa eri kohtaa asiakkaan polkua, lähettämällä heille relevantteja ja hyödyllisiä tekstiviestejä.
6. Mitä kannattaa huomioida, kun valitsee SMS-palvelua?
Jotta yrityksesi voisi hyödyntää tekstiviestikanavaa parhaalla mahdollisella tavalla, kannattaa palveluntarjoajia hieman vertailla. Vaihtoehtoja on useita ja oikean kumppanin valinnassa kannattaa huomioida ainakin seuraavat asiat:
Integrointi – mikäli haluat integroida tekstiviestit omiin järjestelmiisi, varmista integroinnin sujuvuus ja helppous.
Kapasiteetti – etsi palveluntarjoaja, joka on suunniteltu skaalautumaan viestimäärien mukaan ja voi varmistaa myös isojen viestimäärien perillemenon.
Kaksisuuntainen viestintä – tarkista, pystytkö helposti ottamaan käyttöön myös kaksisuuntaisen viestinnän.
Rekisteröity SMS Sender ID tuki – lähettäjätunnus kannattaa rekisteröidä, jotta kukaan muu yritys Suomessa ei pysty käyttämään samaa lähettäjätunnusta. Varmista myös, että palveluntarjoajalla on tuki SMS Sender ID:n rekisteröintiin ja viesten lähetykseen.
Raportointi – haluat varmasti seurata myös viestien toimuskuittauksia ja viestimääriä.
Globaalit yhteydet – sinulla voi olla tarpeita viestiä myös ulkomaille. Varmista, että saat saman palveluntarjoajan kautta myös ulkomaan viestiliikenteen ja myös siihen liittyvää asiantuntevaa apua. Jokaiseen maahan liittyy omat rajoitukset ja säädökset.
Asiantuntemus ja asiakastuki – tilanteita, jolloin apua tarvitsee, tulee aina silloin tällöin. Varmista siis, että saat tarvittaessa asiantuntevaa ja nopeaa apua.
GDPR – tarvitsetko sellaisen palveluntarjoajan, jonka tiedot pysyvät EU:n alueella? Tämä on osalle yrityksistä tärkeä vaatimus.
7. Mitä tarvitsen, jos haluan lähettää tekstiviestejä ulkomaille?
Ulkomaille viestiminen onnistuu Quriirilla helposti. Asiakaspalvelumme auttaa aina kansainvälisen viestinnän sääntöjen ymmärtämisessä ja noudattamisessa sekä viestinnän avaamisessa eri maihin.
On kuitenkin olemassa maakohtaisia rajoituksia ja säädöksiä, joista on hyvä olla tietoinen. Esimerkiksi Yhdysvalloissa astui maaliskuussa 2022 voimaan uusi sääntely, joka asettaa vaatimuksen rekisteröidä jokaiselle yritykselle oman lähettäjänumeron (tai useamman).
Osassa maita on myös rajoituksia liittyen siihen, minkälaista viestintää yritys saa lähettää ja myös kellonaikoihin liittyen saattaa olla tiettyjä rajoituksia. Asiakkaanamme sinun ei kuitenkaan tarvitse hakea tietoa rajoituksista itse, sillä meiltä saat asiantuntevaa apua myös kansainväliseen viestintään ja opastamme siinä, mitä kussakin maassa täytyy ottaa huomioon. Lue lisää ulkomaan viestinnästä
Ota seuraava askel
Haluatko nähdä, miten Quriirin tekstiviestipalvelu toimii käytännössä? Ota yhteyttä tai pyydä maksuton kokeilu – ja koe itse, miten tehokas, varma ja nopea tekstiviestikanava voi olla osana yritysviestintääsi.