Black Friday ja Cyber week lähestyvät jo kovaa vauhtia. Viime vuonna nähtiin selkeä kasvu tekstiviestiliikenteessä juuri Black Fridayn ja Cyber weekin aikana ja tänä vuonna kasvua odotetaan jälleen. Black Friday on monelle yritykselle vuoden tärkein markkinointikampanja ja siihen satsataan isosti.
Black Friday -myynnin onnistuminen riippuu suurelta osin siitä, kuinka hyvin saat asiakkaidesi huomion. Kilpailu on Black Fridayn aikana erittäin kovaa. Ja et kilpaile ainoastaan suorien kilpailijoidesi kanssa, vaan kilpailet kaikkien huomiota haluavien yritysten ja muiden sisältöjen kanssa. Tekstiviestin tehokkuus loistaa vahvuudellaan juuri Black Fridayn kaltaisissa kampanjoissa.
Miksi tekstiviestimarkkinointi toimii juuri Black Fridaylle?
Black Fridayn aikana eri kanavat täyttyvät tarjousviesteistä ja viestit hukkuvat helposti sisältöpaljouteen. Tekstiviesti on kanava, jolla pystyy sekä erottumaan massasta että tavoittamaan asiakkaat nopeasti. Tekstiviestit toimitetaan lähes välittömästi, joten voit olla varma, että tarjoukset saavuttavat asiakkaasi ajoissa.
– 98 % tekstiviesteistä luetaan
– 19 % klikkaa viestissä olevaa linkkiä (vrt. sähköpostin 4 % ja instagramin 1-2 %). Verkkokaupan brändeille klikkausprosentit ovat olleet jopa 36 %.
– 45 % vastaanottajista vastaa yritysten tekstiviesteihin (Luvut poimittu SMS comparison statistiikasta)
Jos haluat, että viestisi menee varmasti perille, kannattaa kokeilla tekstiviestiä. Tässä muutamia vinkkejä tekstiviestimarkkinointiin Black Fridayn aikana.
Kenelle tekstiviestejä saa lähettää?
Jotta voit lähettää asiakkaille markkinointiviestejä tekstiviestillä, tarvitset vastaanottajalta suostumuksen etukäteen. Sinun on rekisterinpitäjänä pystyttävä osoittamaan, että rekisteröity on antanut suostumuksensa henkilötietojen käsittelyyn sähköistä suoramarkkinointia varten. Kuluttajan täytyy voida omalla toimenpiteellään ilmoittaa suostumuksensa vastaanottaa sähköisiä markkinointiviestejä. Kun asiakas on tämän tehnyt, hän on arvokas asiakas, joka vastaanottaa viestejä mielellään.
On kuitenkin tiettyjä tapauksia, jolloin lupaa suoramarkkinoinnin lähettämiseen tekstiviestillä ei tarvita. Mikäli yhteystiedot on saatu tuotteen tai palvelun myynnin yhteydessä ja viestissä markkinoidaan ainoastaan vastaavia tai samanlaisia kuin yritys on aikaisemman kaupan yhteydessä myynyt, on markkinointi sallittua. Kuluttajalle on kuitenkin täytynyt kertoa markkinointiviestien lähettämisestä kaupan yhteydessä samoin kuin oikeudesta kieltää niiden lähettäminen jokaisen viestin yhteydessä. Lue lisää artikkelistamme Milloin asiakkaalle saa lähettää tekstiviestin?
Miten aloitan tekstiviestimarkkinoinnin?
Helpoiten pääset alkuun lähettämällä asiakkaillesi ryhmätekstiviestin. Quriirin avulla lähettäminen käy kätevästi. Sinun tarvitsee vain tuoda kontaktit Quriiriin ja kirjoittaa viesti. Tavoitat nopeasti suuren määrän ihmisiä varmasti. Voit sisällyttää viestiin linkin verkkokauppaasi ja nähdä tulokset heti. Lue myös artikkelimme Linkit tekstiviesteissä – ota nämä asiat huomioon.
Toinen tapa tehdä tekstiviestimarkkinointia on integroida tekstiviestien lähetys omiin markkinointiohjelmistoihisi. Quriirin liittäminen eri ohjelmistoihin onnistuu rajapintojen avulla. Kysy lisää, mikäli tämä vaihtoehto kiinnostaa.
Vinkkejä Black Friday -markkinointiin
Luo kiireellisyyden tunne
Black Friday -ostoksilla on luonnostaan kiireellisyyden luonne, joten voit helposti hyödyntää sitä viesteissä. Lähetä tekstiviestejä, joista lukijalle tulee tunne, että hänen pitää toimia heti. Korosta viestissä tarjouksen voimassaoloa tai rajallista määrää tuotetta.
Lähetä rajoitetun ajan tarjouksia, kuten Flash Sale -tarjouksia, jolloin kuluttajat tekevät nopeita ostoksia. Voit luoda tekstiviestien vastaanottajille tunteen ainutlaatuisesta tarjouksesta ja kannustaa heitä toimimaan heti. Yksi tapa on tehdä ennakkomarkkinointia ja lähettää sarja viestejä, jotka laskevat päiviä Black Fridayhin asti. Lisää ostosten määrää lähettämällä asiakkaille muistutuksia tarjouksen voimassaolosta.
Kohtele tekstiviestitilaajia kuin VIP-henkilöitä
Tekstiviestimarkkinointi on keino sitouttaa ja syventää suhdetta uskollisimpiin asiakkaisiin. Henkilökohtaiset viestit voivat sisältää ainutlaatuisia tarjouksia, joita vain tekstiviestitilaajat saavat. Näin luot heille tunnetta, että kuuluvat VIP-henkilöiden yhteisöön. Voit esimerkiksi lähettää heille ennakkotilaajien edun, jolloin he saavat tarjouksen ennen muita. Tai tarjoa heille mahdollisuus ilmaisiin toimituskuluihin, jos tekevät tilauksen käyttämällä tekstiviestissä olevaa koodia.
Sitouta aiemmin ostaneet asiakkaat eksklusiivisilla tarjouksilla
On yleensä paljon helpompaa myydä uudelleen uskollisille asiakkaille kuin hankkia uusia. Sitouta siis nykyiset asiakkaasi olemassa olevien viestintäkanavien avulla. Lähetä heille erikoistarjouksia ja eksklusiivisia tarjouksia aiempien ostosten perusteella.
Voit esimerkiksi lähettää tekstiviestejä tilaajille, jotka eivät ole ostaneet jotakin vähään aikaan. Koska nämä potentiaaliset Black Friday -ostajat ovat halunneet kuulla sinusta, anna nämä tarjoukset vain tekstiviestien tilaajille, jotta he ovat motivoituneita pysymään tilaajina jatkossakin.
Pidä asiakkaat tietoisena toimituksista
Asiakkaat arvostavat ja odottavat tietoa toimituksesta, koska usein he haluavat saada ostoksensa mahdollisimman pian. Tekstiviesti tavoittaa nopeasti ja hyötyviestit lisäävät asiakastyytyväisyyttä. Voit myös tiedottaa mahdollisista viivytyksistä, jolloin asiakas saa tiedon nopeasti eikä odota turhaan. Integroimalla tekstiviestit järjestelmääsi automatisoit viestien lähetyksen ja parannat asiakaskokemusta.
Tee asiakkaasta tärkeä
Tekstiviesti on oiva keino olla vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa ja antaa hänelle mahdollisuus vaikuttaa. Voit lähettää tekstiviestikyselyjä, joiden avulla parannat asiakaskokemusta tai esimerkiksi lähettää asiakkaille tarjousviestin seuraavasta ostoksesta, jolloin hän haluaa ostaa sinulta myös jatkossa. Luo asiakkaalle tunne, että välität hänestä ja että hän on tärkeä.
Quriiri auttaa tavoittamaan asiakkaat
Kun Black Friday ja Cyber Week ovat aivan nurkan takana, asiakkaiden tavoittaminen on avainasemassa. Quriiri auttaa mobiiliviestinnän aloittamisessa ja vahvistamme yhdessä asiakkaidemme kanssa vuorovaikutusta yritysten ja asiakkaiden välillä.
Lue lisätietoja siitä, kuinka tekstiviesti toimii markkinoinnissa tai kokeile ilmaiseksi heti. Voit myös varata etäesittelyn, jolloin kerromme tarkemmin miten yrityksesi voi hyödytä Quriirin palveluista. Autamme mielellämme sinua tavoittamaan asiakkaasi tehokkaasti.