Verkkokaupan markkinointi tekstiviestillä

Muutaman viime vuoden aikana tekstiviestimarkkinoinnista on tullut merkittävä viestintäkanava kaikenkokoisille brändeille ja verkkokaupoille. Yritykset käyttävät tekstiviestejä myynnin kasvattamiseen sekä lisätäkseen asiakasuskollisuutta. Tekstiviesti on todistetusti tehokas ja nopea tapa tavoittaa asiakkaat ja saada heidät toimimaan halutulla tavalla.

Ostoksia tehdään yhä enemmän puhelimilla ja digitaalinen kaupankäynti kasvaa jatkuvasti. Samalla kuluttajien tavoittaminen on yhä vaikeampaa, kun he elävät viestien ja ärsykkeiden tulvassa. Tekstiviesti onkin yksi tehokkaimmista kanavista tavoittaa asiakkaat ja lisätä myyntiä. Tekstiviestit luetaan yleensä poikkeuksetta – niiden avausprosentti on huikea verrattuna muihin kanaviin. Tekstiviestin parhaita ominaisuuksia ovat edullinen hinta, nopeus ja tavoittavuus.

Miksi nyt on aika aloittaa tekstiviestimarkkinointi?

Me kaikki kohtaamme viestejä ja sisältöjä enemmän kuin pystymme sisäistämään. Sähköpostien klikkausprosentit ovat laskeneet ja myös digitaalisten mainosten tehokkuus sosiaalisessa mediassa on laskenut noin 50% muutaman viime vuoden aikana. Viimeaikaiset muutokset tietosuojaan ja tietojen jakamiseen ovat tuoneet markkinoijille entistä enemmän haasteita.

On selvää, että brändien on monipuolistettava kanaviaan – sekä kuluttajien mieltymysten että markkinoinnin suorituskyvyn näkökulmasta. Kuluttajat näkevät personoidut tekstiviestit keinona saada suorempi yhteys brändeihin – olipa kyse sitten tuen saamisesta, kulissien taakse kurkistamisesta tai eksklusiivisista tarjouksista.

Tekstiviesti tuntuu edelleen olevan yritysten parissa unohdettu ja väärinymmärretty kanava. Vaikka suurin osa kuluttajista ovat halukkaita saamaan tekstiviestejä suosikkibrändeiltään, valtaosa brändeistä eivät vielä tarjoa tekstiviestejä. Tämä tarkoittaa sitä, että he menettävät jatkuvasti myyntiä. Verkkokaupoilla onkin mahdollisuus erottua ja kasvattaa myyntiä helposti ja tehokkaasti tekstiviestien avulla.

1. Asiakkaasi haluavat saada sinulta tekstiviestejä

70% kuluttajista haluaa saada tekstiviestejä suosikkiyrityksiltään ja -brändeiltään (Simple Texting). Mikäli sinulla on uskollisia asiakkaita, he todennäköisesti vastaanottaa yritykseltäsi tekstiviestejä mielellään.

Viestit, kuten päivitykset tilauksesta sekä uusista tuotteista ovat hyödyllistä tietoa asiakkaillesi ja ne voivat lisätä myyntiä tehokkaasti.

2. Ostokset tehdään useimmiten puhelimella

Mobiilikaupan osuus kaikesta verkkokaupan myynnistä on 60 prosenttia. Teemme ostoksia puhelimella siellä missä kulloinkin olemme. Se on nopeaa ja kätevää. Ne yritykset, jotka ovat ottaneet tekstiviestin osaksi markkinointikanaviaan näkevät hyödyt nopeasti. Viestit tavoittavat asiakkaat nopeasti ja varmasti ja linkeistä on helppo klikata ostoksille.

Mitä nopeammin otat tekstiviestit markkinointikanavaksi, sitä suuremman edun saat kilpailijoihisi nähden.

3. Tekstiviestien klikkausprosentit ovat korkeat

Sähköpostien keskimääräinen avausprosentti on 20% ja klikkausprosentti on vain 4%, kun taas tekstiviestien avausprosentti on 98% ja keskimääräinen klikkausprosentti on 19%. Tehokkuus on siis ihan omaa luokkaansa.

Tekstiviestimarkkinoinnin ctr

Keskity ensin vastaanottajarekisterin kasvattamiseen

Vastaanottajarekisterin kasvattaminen on yksi tärkeimmistä vaiheista onnistuneen tekstiviestimarkkinoinnin käynnistämisessä. Rekisteröitymisprosessin tulee olla mahdollisimman helppoa. Voit pyytää luvan tilauksen yhteydessä, erillisellä bannerilla tai kannustaa ihmisiä liittymään lähettämällä tekstiviestillä tietyn avainsanan, kuten ”VIP” yrityksesi numeroon.

Suunnittele liittymiselle jokin kannustin, joka houkuttelee liittymään tekstiviestilistalle. Kannustin voi olla esimerkiksi alennuskoodi tai lupaus vain tekstiviestitilaajille tarkoitetuista tarjouksista.

Quriirin avulla vastaanottajalistojen hallitseminen on helppoa ja voit luoda erilaisia vastaanottajaryhmiä omien segmentointikriteeriesi mukaan.

Tekstiviestilistalle liittyminen.

Esimerkkejä markkinointiviesteistä

Tekstiviesti on noussut tehokkaaksi kanavaksi markkinoijille. Alla muutamia esimerkkejä markkinointiviesteistä.

Verkkokaupan markkinointi tekstiviestillä.

Tervetuloviestit

Kun ihminen liittyy tekstiviestilistallesi, kannattaa tilaisuus hyödyntää ja lähettää hänelle viesti, joka saa hänet tuntemaan itsensä tervetulleeksi ja erityiseksi. Voit lähettää kiitoksen yhteisöön liittymisestä, alennuskoodin, ilmaiset toimituskulut enimmäisestä tilauksesta tai jotain muuta, joka tuo lisäarvoa asiakkaalle.

Voit myös kysyä kysymyksen kuten ”Mikä sai sinut liittymään tekstiviestilistallemme?”. Tällöin voit saada asiakkailta arvokasta palautetta.

Verkkokaupan markkinointi tekstiviestillä.

Eksklusiiviset tarjoukset

Jotta saat ihmiset tuntemaan, että tekstiviestilistalle kannatti liittyä ja tilaajana kannattaa myös pysyä jatkossa, voit lähettää heille eksklusiivisia tarjouksia. Näitä tarjouksia saavat vain tekstiviestien tilaajat. Asiakkaat suosittelevat herkästi myös kavereilleen listalle liittymistä, mikäli tekstiviestit tarjoavat jotain erityistä.

Viestit tuotelanseerauksista

Kuuliaisemmat fanisi haluavat varmasti kuulla mahdollisimman nopeasti tulevista tuoteuutuuksista. Sähköposti saattaa monelta mennä ohi tai sen huomaa liian myöhään. Tekstiviestillä asiakkaasi saavat tiedon ajankohtaisista asioista nopeasti.

Rajoitetun ajan tarjoukset

Tekstiviesti toimii erityisen hyvin FLASH-sale -tyyppisiin kampanjoihin. Kun tarjoukseen pitää tarttua tiettyyn päivään tai kellonaikaan mennessä, luot kiireellisyyden tunnetta ja asiakas reagoi herkemmin. Myös muistutusviestit toimivat tällaisiin kampanjoihin hyvin.

Verkkokaupan markkinointi tekstiviestillä.

Palautekyselyt

Tekstiviestien vastausprosentti on keskimäärin 45%. Tekstiviestiin on helppoa ja nopeaa vastata. Voit kysyä tekstiviestillä palautetta esimerkiksi ostokokemuksesta tai yksittäisestä tuotteesta.

Verkkokaupan markkinointi tekstiviestillä.

Tekstiviestimarkkinoinnin hyödyt voi huomata nopeasti ja se on ja se on ihanteellinen tapa olla yhteydessä asiakkaisiisi. Se on erityisen toimivaa verkkokauppabrändeille, sillä asiakkaat klikkaavat linkkiä ja tekevät ostoksen muutamassa minuutissa.

Quriirin avulla tekstiviestimarkkinointi käy helposti

Ryhmätekstiviestien lähettäminen.

Lähetä viestit selaimella

Selaimessa toimivan palvelumme avulla voit lähettää ja vastaanottaa tekstiviestejä helposti ja nopeasti. Tarvitset vain selaimen ja internetyhteyden. Palvelustamme löydät helppokäyttöiset sovellukset niin ryhmäviestien lähetykseen kuin kyselyiden tekemiseen.

Tekstiviestivahvistus

Lähetä viestit omasta ohjelmistostasi

Hyödynnä Quriirin ominaisuuksia omasta järjestelmästäsi ja automatisoi viestien lähetys. Monipuoliset tekniset rajapinnat mahdollistavat integraatiot useimpiin markkinointiohjelmistoihin ja IT-järjestelmiin. Autamme mielellämme, joten kysy rohkeasti lisää!

Onko jo sinun aikasi luoda vaikuttava tekstiviestikampanja, joka lisää konversioita ja vahvistaa suhdettasi asiakkaisiisi? Lue lisää tekstiviestimarkkinoinnista Quriirin avulla tai aloita ilmainen kokeilu.