Näin hyödynnät tekstiviestejä asiakasviestinnässä

Viestintä asiakkaan suuntaan on osa jokaisen yrityksen toimintaa. Asiakkaat ovat tottuneet ottamaan yhteyttä yritykseen monesta eri kanavasta ja toisaalta heidän tavoittamisensa muuttuu viestien tulvassa yhä vaikeammaksi. Viestintäkanavista tekstiviesti on edelleen tehokkain kanava tavoittaa asiakkaat – tutkimusten mukaan jopa 98% ihmisistä lukee saapuneet tekstiviestit. 

Tekstiviesti on myös erittäin toimiva keino parantaa asiakastyytyväisyyttä, mikäli niitä hyödynnetään oikein. Parhaassa tapauksessa asiakas kokee tekstiviestit hyödyllisinä, kuten esimerkiksi personoidut viestit tai muistutukset, jotka auttavat asiakasta muistamaan tärkeän tapahtuman. Kun hyödynnät tämän tehokkaan kanavan oikein, niin lopputuloksena on tyytyväisemmät asiakkaat. 

Suunnittele viestit osaksi palvelupolkua

Tunnista kohdat, joissa asiakas kaipaa tietoa tai on erityisen vastaanottavainen viesteille. Minkälaista hyödyllistä tietoa voit antaa asiakkaillesi heidän hankkimastaan palvelusta tai tuotteesta? Toimiva palvelupolku helpottaa asiakkaan elämää ja antaa hänelle tarvittavat tiedot juuri oikealla hetkellä. Tälläin hän saa kokemuksen, että hänestä huolehditaan.

Asiakkaaseen vaivalla muodostettu side saattaa heiketä nopeasti, mikäli hänelle ei tuoteta lisäarvoa. Tänä päivänä asiakas myös edellyttää, että yritysten digitaaliset palvelut ja viestintä näyttäytyvät hänelle yhtenäisenä ja saumattomana kokemuksena. Varmista siis, että tekstiviestit tukevat yrityksen muuta viestintää.

Tekstiviestit voidaan integroida osaksi palvelupolkua ja yrityksen järjestelmiä siten, että viestit lähtevät automaattisesti juuri oikeaan aikaan.

1. Houkuttele asiakkaat luoksesi

Tekstiviesti on tehokas kanava erilaisten markkinointiviestien lähettämiseen. Erityisen hyvin tekstiviestimarkkinointi sopii aikaherkkiin ja henkilökohtaisiin tarjousviesteihin. Kuluttajat reagoivat nopeasti viesteihin ja klikkaavat ostoksille. Asiakkaamme ovat huomanneet, että kun viesteissä on selkeä hyöty, kuten alennusprosentti ja voimassaoloaika, ovat klikkaus- ja konversioprosentit olleet erittäin korkeita.

2. Auta ja ilahduta uutta asiakasta

Kun olet saanut uuden asiakkaan, on sinulla mahdollisuus tukea ja auttaa hänet alkuun. Asiakkaat, jotka kokevat olevansa tärkeitä pysyvät todennäköisemmin asiakkaina jatkossakin. Ilahduta asiakasta tavalla, joka lisää asiakkaan mielenkiintoa tuotteeseen tai palveluun. Voit miettiä myös henkilökohtaisia tarjouksia tai vinkkejä, jotka tuovat lisäarvoa asiakkaalle. Tervetuloviesti on myös keino erottautua kilpailijoista ja luoda positiivinen asiakaskokemus.

3. Informoi ja muistuta asiakasta

Informoivat hyötyviestit koetaan positiivisiksi ja asiakaskokemusta parantaviksi. Kun tärkeät viestit ajoitetaan oikein, ne tuovat asiakkaillesi lisäarvoa, joka nostaa asiakastyytyväisyyttä.

Vahvistusviestit, noutoilmoitukset ja muistutukset tavoittavat asiakkaat varmasti, kun ne lähetetään tekstiviestillä. Esimerkiksi ajanvarausmuistutukset vähentävät merkittävästi ”no show” -tilanteita, joka tuo kustannussäästöjä.

4. Osoita, että välität ja kerää palautetta

Tekstiviestillä lähetty palautekysely on tehokas ja yksinkertainen työkalu asiakastytyyväisyyden mittaamiseen. Voit mitata jatkuvaa asiakastyytyväisyyttä yksittäisestä palvelu- tai ostotapahtumasta tai toteuttaa suuremman kyselyn isolle kohderymälle kerralla. Tekstiviestikyselyissä on yleisesti korkea vastausprosentti, sillä tekstiviesti tavoittaa tehokkaasti ja vastaaminen on äärimmäisen helppoa.

5. Sitouta ja vahvista asiakkuutta

Tekstiviesti toimii erinomaisesti myös asiakassuhteen vahvistamiseen. Esimerkiksi lahjakoodi tekstiviestillä toimii niin asiakkaiden kuin työntekijöidenkin palkitsemiseen. Niillä voi helposti muistaa juhlapyhien alla tai syntymäpäivinä. Osa asiakkaistamme käyttää lahjakoodeja myös reklamaatio- tai häiriötilanteissa. Tekstiviesti toimii mainiosti myös nukkuvien asiakkaiden herättelyyn.

Tekstiviesti on erittäin tehokas kanava tavoittaa asiakkaat. Vuorovaikutus heidän kanssaan lujittaa asiakassuhdetta ja brändiuskollisuutta. Tekstiviestillä voi myös vähentää asiakaspalvelutiimin työtä ja lisätä asiakastyytyväisyyttä. 

Quriirin avulla sujuvaa asiakasviestintää tekstiviestillä

Quriiri on kotimainen viestintäalusta, jonka avulla lähetät ja vastaanotat tekstiviestejä selaimessa toimivan palvelumme kautta tai rajapintaa hyödyntäen omista järjestelmistäsi.

Viesti asiakkaidesi kanssa ilman teknistä osaamista:

Hyödynnä helppokäyttöisiä sovelluksia. Suosituimmat sovelluksemme ovat:

Ryhmätekstiviestit

Lähetä markkinointiviestit, tarjoukset tai tärkeät tiedotteet helposti. Quriirin ryhmäviesti -sovelluksen avulla tavoitat pienet tai suuret kohderyhmät varmasti ja nopeasti. Lue lisää.

Tekstiviestikysely

Luo monivaiheisia tekstiviestikeskusteluita ja -kyselyitä ja vastaanota vastauksia. Dialogi -sovelluksen avulla voit mitata esimerkiksi asiakastyytyväisyyttä. Lue lisää.

NPS-kysely

Selvitä asiakkaasi suositteluhalukkuus. Tee kysely NPS-sovelluksellamme ja lähetä se kohderyhmälle tekstiviestitse. Lue lisää.

Integroi tekstiviestit omiin järjestelmiisi rajapintojemme avulla:

HTTP API

Hyödynnä modernia REST-rajapintaa ja lähetä/vastaanota tekstiviestejä omasta sovelluksestasi. Katso dokumentaatio. 

E-mail to SMS

Lähetä tekstiviestejä mistä tahansa sähköpostiohjelmasta tai vastaanota tekstiviestejä sähköpostiin. Lue lisää tai katso dokumentaatio.

SMPP API

Hyödynnä joustavaa ja standardoitua SMPP-rajapintaa viestien lähettämiseen ja vastaanottamiseen. Katso dokumentaatio.

OpenHTTP API

Mahdollistaa täysin räätälöidyn HTTP-rajapinnan toteutuksen, joka voidaan muokata vastaamaan järjestelmänne vaatimuksia.

Oletko sinä valmis ottamaan tekstiviestit osaksi asiakasviestintää? Pääset kokeilemaan palvelua ilmaiseksi tai kysy lisää.