Uutta tehoa tekstiviestikampanjaan linkin esikatselulla

Jos käytät tekstiviestikampanjassasi linkkejä ohjataksesi asiakkaita laskeutumissivulle, on tärkeää yrittää nostaa klikkiprosentti mahdollisimman korkeaksi. Uusimmat Android- ja iPhone-puhelimet tarjoavat tähän apua, sillä ne tarjoavat ns. linkkien esikatselutoiminnallisuuden, jossa tekstiviestissä olevan linkin takana olevasta web-sivusta voidaan voidaan tietyin ehdoin näyttää esikatselu. Näin voit tuoda omat verkkosivut esikatseluna asiakkaan puhelimen näytölle – suoraan tekstiviestissä. Tämä luo brändiarvoa ja saa asiakkaan klikkaamaan nettisivuillesi huomattavasti tehokkaammin!

Linkin esikatselu, jossa on määritetty esikatselun otsikko, kuva ja lyhyt kuvaus.

Useimmista älypuhelimista löytyy tekstiviestien viestintäsovelluksesta (Androidissa Messages -sovellus) asetuksista verkkoesikatselu -toiminto, jonka puhelimen käyttäjä voi aktivoida käyttöön. Esikatselun toimivuus kuitenkin vaihtelee puhelimen käyttöjärjestelmän ja käyttöjärjestelmäversion mukaan. Jokaisella puhelinvalmistajalla voi olla omat tapansa tulkita tekstiviesteissä olevia linkkejä.

Viesteissä oleviin linkkeihin kannattaa kuitenkin yleisesti ottaen panostaa, sillä linkkien esikatselun toimiessa, hyvin valmistellut ja toteutetut linkit tuovat merkittävän lisän viestin ulkoasuun ja tehoon.

Huomioi nämä!

Jos linkkien esikatselu on puhelimessa aktivoituna, toiminto näyttää asiakkaan viestiin sisällytetyn hyperlinkin tai URL:n automaattisesti kyseisen www-sivun esikatselutiedoilla. Jotta esikatselu -toiminto toimisi kuten pitää, on tärkeää huomioida ainakin seuraavat asiat:

  1. Voit lisätä vain yhden hyperlinkin per tekstiviesti
  2. Aloita linkin url-osoite joko www. http:// tai https:// -alkuisesti (esim. www.quriiri.fi tai http://quriiri.fi).
    Ennen varsinaista esikatselukuvaa puhelimen näytöllä voi näkyä latauspyyntö ”Lataa esikatselu napauttamalla”. Verkkosivun esikatselu tulee näkyviin, kun asiakas on napauttanut latauspyyntöä.
Linkin esikatselu saattaa vaatia, että käyttäjä napsauttaa esikatselun esiin.

Edut ja haasteet

Edut:

  • SMS:n huomioarvo on suurempi
  • Klikkattava alue on suurempi
  • Ei tule lisäkuluja
  • Esikatselun tieto on muokattavissa korkeamman klikkiprosentin saavuttamiseksi
  • Ei vähennä tavoittavuutta jos puhelin ei tue toiminnallisuutta – Jos vastaanottajan puhelin ei tuo linkkien esikatselutoiminnallisuutta, näkyy linkki normaalina Urlina.

Haasteet:

  • Vastaanottajan puhelimen tulee tukea linkkien esikatselutoiminnallisuutta
  • Datayhteyden pitää olla aktivoituna

Rajoitukset

Linkkien esikatselutoiminto ei ole aukoton ja onkin vaikea antaa yleispäteviä suosituksia ja lupauksia esikatselun toimivuudesta. Jotkin puhelinmallit näyttävät linkkien esikatselun vain siinä tapauksessa jos lähettäjätieto (numero) on tallennettu puhelimen kontakteihin. Toiset taas näyttävät esikatselun riippumatta siitä onko lähettäjä (alfanumeerinen tai numeerinen) kontakteissa vai ei. Kannattaa kuitenkin aina rakentaa linkin takana oleva sivu niin, että esikatselu näyttää hyvältä, jos toiminto on vastaanottajan puhelimessa aktiivisena.

Huomioi merkkimäärä

Vaikka puhelimen näkymä antaisi olettaa, että olet lähettänyt kaksi tekstiviestiä, niin kyse on silti vain yhdestä tekstiviestistä, jos viestisi on maksimissaan 160 merkkiä pitkä. Tekstissä käytetyt merkit (ml. välilyönnit) ja hyperlinkki lasketaan yhdeksi viestiksi kunhan yhteenlaskettu merkkimäärä ei ole enempää kuin 160.

Voit myös käyttää linkinlyhentämispalveluita

Tarvittaessa voit lyhentää esikatselukuvan linkkiä url-osoitteen lyhentämistyökalulla käyttämällä esim. bit.ly:a tai Googlea. Tämä ei muuta esikatselukuvaa mitenkään, mutta saat merkkimäärän pysymään kohtuullisena.

HUOM: Kun vastaanottaja klikkaa latauskuvaketta ladatakseen esikatselukuvan, niin sitä ei lasketa varsinaiseksi klikkaukseksi linkkienlyhentämispalvelussa tai muussa konversioseurannassa. Viestin vastaanottajan täytyy klikata esikatselu auki ja sen jälkeen seurata linkkiä kyseiselle www-sivustolle, että klikkaus lasketaan ”oikeaksi” klikkaukseksi.

Hallinnoi esikatselua Open Graph protocol- työkalun avulla

Voit hallinnoida esikatselussa näkyviä tietoja The Open Graph protocol -työkalun avulla. Määritä verkkosivun HTML-koodissa og:image -tagiin osoite siihen kuvaan minkä haluat linkin esikatselussa näkyvän. og:title -tagillä puolestaan voit määrittää esikatselulinkin otsikon, kun taas og:description -tagi määrittää esikatselussa näkyvän lyhyen kuvauksen.

Quriiri - og-tagit

Huomioi, että esikatselutoiminto ei tue GIF-muodossa olevia kuvia.

Quriiri linkin esikatselu
og-tagit ja mihin ne vaikuttavat

Yhteenveto

Käyttäessäsi linkkejä tekstiviesteissä kannattaa panostaa siihen, että linkin esikatselu näyttää hyvältä. Helpoiten teet sen huolehtimalla, että laskeutusmissivun Open Graph -protokollan mukaiset og:image, og:title ja og:description -tagit ovat kunnossa.

Kaikissa puhelimissa esikatselu ei toimi, mutta varmistamalla esikatselun ulkoasun ja viestin, varmistat parhaan mahdollisen tehon niiden vastaanottajien keskuudessa, joilla ominaisuus on toiminnassa.

Näillä vinkeillä saat uutta boostia myyntiin kesän tekstiviestikampanjoissa. Quriirin Messaging Suite -sovelluksilla toteutat myös esikatseltavilla linkeillä varustetut tekstiviestikampanjat onnistuneesti. Ota yhteyttä, asiantuntijamme auttavat sinua mielellään!