Valitse sivu

Milloin asiakkaalle saa lähettää tekstiviestin?

27.5.2025
Tekstiviestimarkkinointi herättää usein kysymyksiä: saako yritys lähettää viestejä kenelle tahansa – ja milloin lupa tarvitaan? Kokosimme selkeän viiden kohdan oppaan siitä, mitä sinun kannattaa ottaa huomioon, kun lähetät tekstiviestejä asiakkaille.

1. Onko kyse suoramarkkinoinnista vai asiakasviestinnästä?

Lainsäädäntö tekee eron asiakasviestinnän ja suoramarkkinoinnin välillä. Esimerkiksi jos kauppa ilmoittaa asiakkaalle, että tuote on noudettavissa, kyse on sallitusta asiakasviestinnästä. Sen sijaan viestiin ei saa liittää mainosta muista tuotteista ilman erillistä lupaa.

Jos viesti sisältää kaupallista sisältöä tai markkinointia, se katsotaan suoramarkkinoinniksi – ja siihen tarvitaan asiakkaan suostumus.

2. Suostumus tekstiviestimarkkinointiin – mitä laki sanoo?

Kuluttajalle lähetettäviin markkinointiviesteihin tarvitaan aina ennakkosuostumus. Tämän on perustuttava asiakkaan aktiiviseen valintaan, kuten tyhjään valintaruutuun, jonka hän itse rastittaa. Valmiiksi valittu ruutu ei ole pätevä suostumus.

Yksi tapa kerätä suostumuksia on käyttää tekstiviestihakusanaa, kuten ”KLUBI”, jolla asiakas liittyy viestilistalle. On tärkeää kertoa selkeästi, mihin asiakas sitoutuu liittyessään mukaan.

Joissain tapauksissa viestintä on sallittua ilman erillistä lupaa – esimerkiksi jos yhteystiedot on saatu tuotteen tai palvelun myynnin yhteydessä, ja viestit koskevat samankaltaisia tuotteita. Tällöinkin asiakkaalle täytyy kertoa oikeudesta kieltäytyä markkinoinnista, ja tämä mahdollisuus on tarjottava jokaisen viestin yhteydessä.

3. B-to-B -suoramarkkinointia voi tehdä yrityksille vapaammin kuin kuluttaja-asiakkaille

Yritysten ja yhteisöjen välillä on hieman eri säännöt, kuin yritysten ja kuluttajien välillä. Asiakkaan suostumusta ei tarvita silloin, kun asiakas on yhteisö eli mikäli viesti lähetetään yrityksen yleiseen numeroon. Jos vastaanottajana on luonnollinen henkilö, esimerkiksi yrityksessä työskentelevä työntekijä, on markkinoitavien tuotteiden tai palveluiden liityttävä kyseisen työntekijän tehtäviin. 

Jokaisessa viestissä pitää silti olla selkeä ja maksuton mahdollisuus kieltää yhteystietojen käyttö markkinointiin.

4. Mahdollisuus kieltäytyä viesteistä

Asiakkaalla täytyy olla aina mahdollisuus peruuttaa markkinointiviestit. Tekstiviestissä tämä onnistuu helposti esimerkiksi avainsanalla ”PERU”, jonka vastaanottaja voi lähettää vastauksena.

Viestin perumisesta ja henkilötietojen käsittelystä kannattaa viestiä avoimesti – se rakentaa luottamusta ja parantaa asiakaskokemusta.

Quriirin avulla voit hallita yhteystietoja helposti, tarjota liittymis- ja poistumismahdollisuudet sekä pitää asiakasrekisterin ajan tasalla.

5. Hyödyllinen sisältö = tyytyväinen vastaanottaja

Markkinointiluvan pyytäminen on enemmän mahdollisuus kuin este. Kun kerrot avoimesti, miten tietoja käytetään ja tarjoat aidosti hyödyllistä sisältöä, viestit jäävät mieleen positiivisesti.

Hyvin mietityt tekstiviestit voivat ilahduttaa, auttaa tai hyödyttää asiakasta – ja tällöin hän haluaa kuulla sinusta jatkossakin.

Miten markkinointiviestejä lähetetään?

Quriirin avulla saat lähetettyä viestit helposti ja nopeasti. Tutustu palveluun ja kokeile ilmaiseksi.

📝 Tarkempaa tietoa sähköisestä suoramarkkinoinnista löydät esimerkiksi sivustoilta: Tietosuoja.fi, Finlex.fi, Kilpailu- ja kuluttajavirasto ja Minilex.fi.

Aiheeseen liittyvät artikkelit