Tekstiviestimyytit osa 2: Tekstiviestimarkkinointi on kallista
Onko tekstiviestimarkkinointi kallista? On totta, että tekstiviestit eivät ole täysin ilmaisia lähettää, mutta kun katsoo tekstiviestien hyötyjä ja hintoja kokonaisuutena, tulee siitä varsin varteenotettava ja kustannustehokas kanava. Voikin kysyä, miksi jättäisit tämän tehokkaan kanavan hyödyntämättä?
Tekstiviesti on henkilökohtainen kanava, joka tavoittaa kohderyhmän tehokkaasti. Yhä useammat yritykset ovat löytäneet tekstiviestin ja jopa 75% asiakkaista ovat halukkaita ottamaan vastaan tekstiviestejä yrityksiltä*. Ja asiakkaat eivät ainoastaan ole valmiita vastaanottamaan tekstiviestejä, vaan he haluavat olla vuorovaikutuksessa yritysten kanssa tekstiviestillä. Esimerkiksi varausvahvistukset tai kyselyyn vastaaminen on helpompaa ja nopeampaa tehdä suoraan tekstiviestillä, kuin mennä erikseen verkkosivuille vastaamaan. Ei siis ihme, että 60% asiakkaista mieluummin vastaan suoraan tekstiviestiin kuin menee linkin kautta verkkosivuille*.
Kannattavuuden voi selvittää mittaamisen kautta
Kuten muitakin markkinointi- ja viestintätoimenpiteitä, myös tekstiviestimarkkinointia voi mitata. Määrittämällä keskeiset mitattavat arvot eli KPI:t (Key Performance Indicator) voit mitata kuinka tehokkaasti tavoitteet toteutuivat, sekä sijoitetun pääoman tuoton (ROI). Mutta mitä kannattaa mitata, kun tekee tekstiviestimarkkinointia? Yrityksen tavoitteista riippuen on erilaisia asioita, joita voi seurata. Kerromme muutamia vinkkejä siihen, mitä voit ottaa huomioon, kun haluat tietää tekstiviestimarkkinoinnin kannattavuuden.
Sisällön tuottaminen on edullista
Usein markkinointikampanjoihin sisältyy kuvien, videoiden, tekstien ja graafisten materiaalien tuottamista. Tekstiviestikampanjoihin riittää tekstien tuottaminen, jolloin itse sisällön tuottamiseen ei tarvitse investoida rahaa.
Viestit menevät varmasti perille
Kuinka monta viestiä toimitettiin onnistuneesti, on yksi ensimmäisistä ja selkeimmistä mittareista, kun mitataan kampanjoiden toimivuutta. Suuri määrä toimittamattomia viestejä voi viitata siihen, että jotain on vialla teknisissä asetuksissasi tai vastaanottajalistassasi. Tekstiviestien toimitusprosentit toimivien liittymien osalta lähentelevät 100%. Minkä muun kanavan kautta tavoitat kohderyhmän näin tehokkaasti?
Vinkki: Quriirissa näet selkeiden raporttien avulla kuinka monta viestiä on lähetetty, kuinka suuri osa viesteistä on toimitettu puhelimeen, kuinka moni on vastannut mihinkin kysymykseen, mitä vastaukset ovat ja numeeriset arvot myös graafisesti esitettyinä.
Viesteihin reagoidaan
Markkinoinnissa yleinen käytettävä mittari on klikkausprosentti (CTR). Kun seuraat tekstiviestien linkkien klikkausprosentteja, saat käsityksen siitä, miten ihmiset ovat vuorovaikutuksessa viestiesi kanssa. Luomalla mukautettuja seuranta-URL -osoitteita tekstiviestikampanjoillesi, pystyt seuraamaan tekstiviestien klikkausprosentteja.
Tekstiviestien vastausprosentit ovat usein hyvin korkeat. Quriirin asiakkailla se on ollut jopa 68%. Pystyt helposti seuraamaan viestien vastauksia ja laskemaan vastausprosentit tekstiviestikampanjoillesi.
Konversioprosentin (conversion rate) avulla voit seurata millainen osuus vastaanottajista teki halutun toiminnon; kuten vastasivat, rekisteröityivät tai ostivat. Voit laskea konversioprosentin jakamalla tietyn toiminnon suorittaneiden käyttäjien määrän ja kampanjan vastaanottajien kokonaismäärällä.
Jokaista tällaista tulosta voi pitää voittona, joten mitä korkeampi prosenttiosuutesi, sitä parempi sijoitetun pääoman tuottoprosenttisi on. Voit parantaa konversioprosenttia poistamalla säännöllisesti huonot kampanjat ja kehittämällä paremmin toimivia kampanjoita.
Poistumisprosentti kertoo toimivuudesta
Vaikka tekstiviestikampanjasi olisivat erittäin toimivia, ei poistumisilta voi välttyä. Poistumia kannattaa seurata, koska ne antavat suuntaa sille, miten viesteihin reagoidaan. Poistumiset kertovat yleensä siitä, että sisällöt eivät resonoi yleisösi kanssa – ne tulevat liian tiheään, eivät tarjoa selkeää hyötyä tai ovat liian yleisiä.
Paljonko tekstiviestimarkkinointi tuottaa?
Konkreettisen luvun tekstiviestimarkkinoinnin kannattavuudesta saat laskemalla sijoitetun pääoman tuottoprosentin (ROI). Vähennä tekstiviestikampanjoihisi käyttämäsi kokonaissumma ansaitsemastasi kokonaissummasta ja jaa sitten uudelleen tekstiviestikampanjoihin käyttämäsi summalla:
Tulos – investointi = tekstiviestimarkkinoinnin ROI
Tekstimarkkinoinnin ROI / investointi) X 100 = Tekstimarkkinoinnin ROI-prosentti
Tapa, jolla määrität tuottosi, vaihtelee riippuen siitä, minkälaiseen tarkoitukseen käytät tekstiviestimarkkinointia.
Usein yritykset arvostavat tekstiviesteissä sitä, että ne tavoittavat kohderyhmän varmasti, jolloin sitä kautta saa tärkeät ja hyödylliset viestit varmasti perille. Kokonaishyödyn näkökulmasta tekstiviestien lähetyshinnat ovat suhteellisen edullisia.
Haluaisitko kuulla lisää tekstiviestimarkkinoinnista? Ota yhteyttä tai kokeile ilmaiseksi heti.
Lähde: * Tech Jury