7 tärkeää tietoa tekstiviesteistä
Tekstiviestillä voit lähettää hyödyllistä, oikea-aikaista ja juuri asiakkaillesi kohdennettua sisältöä. Kokosimme yhteen seitsemän kysymystä, jotka askarruttavat asiakkaitamme ennen kuin he tulevat asiakkaiksi. Toivottavasti nämä antavat vastauksia myös sinulle, mikäli olet harkinnut tekstiviestin hyödyntämistä asiakasviestinnässä.
Seitsemän usein kysyttyä kysymystä tekstiviesteistä:
1. Kuinka suurella todennäköisyydellä tekstiviestit luetaan?
2. Mikä tieto vastaanottajan puhelimessa näkyy lähettäjätietona?
3. Minkälaisen numeron tarvitsen viestien vastaanottamista varten?
4. Mikä on RCS:n rooli tulevaisuudessa?
5. Miten voin integroida tekstiviestit yrityksen omiin järjestelmiin?
6. Mitä kannattaa huomioida, kun valitsee SMS-palvelua?
7. Mitä tarvitsen, jos haluan lähettää tekstiviestejä ulkomaille?
1. Kuinka suurella todennäköisyydellä tekstiviestit luetaan?
Tekstiviestien avausprosentit ovat todella korkeita ja useimmat ihmiset myös lukevat viestit nopeasti. On tutkittu, että keskimäärin tekstiviestien avausprosentti on 98 %. Tekstiviestin vahvuus onkin nopeassa ja varmassa tavoittavuudessa.
Kun yritys lähettää tekstiviestejä tekstiviestipalvelun kautta, korostuu myös palvelua tarjoavan yrityksen viestiyhteydet. Quriiri panostaa korkealaatuisiin viestiyhteyksiin mahdollistaakseen mahdollisimman nopean ja luotettavan viestien toimituksen niin Suomeen kuin maailmalle.
Lähes jokainen matkapuhelin vastaanottaa tekstiviestejä ja maailmanlaajuisesti 7,3 miljardilla ihmisellä on matkapuhelin. Nämä kaikki ihmiset voidaan tavoittaa tekstiviestien avulla. Tekstiviestien tavoittavuus on siis vertaansa vailla!
2. Mikä tieto vastaanottajan puhelimessa näkyy lähettäjätietona?
Kun yritys lähettää tekstiviestin Quriirin kautta, voi lähettäjätietona olla joku seuraavista vaihtoehdoista:
Traficomille rekisteröity SMS Sender ID -tunnus
Lähettäjänä näkyy sama nimi tai numero, joka on rekisteröity Traficomille. Kukaan muu ei pysty lähettämään tekstiviestejä tällä tunnuksella, kuin sen rekisteröinyt yritys. Lue lisää SMS Sender ID:stä.
Longcode- tai lyhytnumero
Mikäli tekstiviestiin halutaan vastausominaisuus, täytyy lähettäjänä olla longcode- tai lyhytnumero. Longcode numero näyttää tavalliselta matkapuhelinnumerolta, kun taas lyhytnumero on 5- tai 6-numeroinen. Lyhytnumero rekisteröidään yrityksen nimiin ja sen myöntää traficom.
Oma tallennettu lähettäjänimi tai -numero
Quriirissa voi myös tallentaa oman lähettäjänimen, joka näkyy vastaanottajalle lähettäjänä.
3. Minkälaisen numeron tarvitsen viestien vastaanottamista varten?
Jotta yrityksen lähettämään tekstiviestiin pystyy vastaamaan, tarvitset vastaanottonumeron eli joko longcode- tai lyhytnumeron.
Lyhytnumero rekisteröidään yrityksen nimiin ja sen myöntää Traficom. Lyhytnumero lisää yrityksen luotettavuutta ja uskottavuutta.
- Kuluttajahinta 0 €
- 5- tai 6-numeroinen
- Toimii vain suomalaisilla matkapuhelinliittymillä
- Dedikoitu Quriirin asiakkaalle
Longcode-numero näyttää tavalliselta mobiilinumerolta. Se mahdollistaa viestien vastaanottamisen minkä maalaisesta matkapuhelinliittymästä tahansa.
- Normaalin mobiilinumeron näköinen
- Toimii minkä maalaisesta matkapuhelinliittymästä tahansa
- Normaalin tekstiviestin hintainen kuluttajalle
- Saatavilla myös maakohtaiset numerot
- Dedikoitu Quriirin asiakkaalle
Autamme sinua numeroiden valitsemisessa ja käyttöönotossa. Vastaanottonumeroiden avulla mahdollistat esim. osallistumisen, aktivoitumisen, ilmoittautumisen, vastaamisen sekä tilaamisen.
4. Mikä on RCS:n rooli tulevaisuudessa?
RCS eli Rich Communication Services on monipuolisempi versio tekstiviestistä. RCS:n avulla yritykset voivat lähettää interaktiivisia ja visuaalisia sisältöjä asiakkailleen. RCS tarjoaa sovellusmaisen kokemuksen kuvilla, videoilla, kartoilla, painikkeilla ja seurattavilla linkeillä.
RCS-viestit saapuvat samaan viestisovellukseen, johon tekstiviestitkin saapuvat ja niiden toimitus- ja lukuprosentit ovat erittäin korkeita mikäli vastaanottajalla on puhelin, joka vastaanottaa RCS-viestejä. Tällä hetkellä RCS-viestejä voi vastaanottaa Android -puhelimiin, mutta Apple on ilmoittanut tuovansa RCS:lle tuen vielä 2024 aikana, jolloin tavoittavuus laajenee huomattavasti. Quriiri tarjoaa myös RCS-viestien lähetykseen fall back -toiminnon, jolloin niihin puhelimiin, jotka eivät vastaanota RCS-viestejä, toimitetaan tekstiviesti.
Tekstiviesti säilyy varmasti vielä osana viestintäkanavia, mutta kyllä RCS on vahvasti osa tulevaisuuden mobiiliviestintää. RCS voi avata uusia mahdollisuuksia ja luoda vahvempia asiakassuhteita rikkaamman ja vuorovaikutteisemman viestinnän avulla.
5. Miten voin integroida tekstiviestit yrityksen omiin järjestelmiin?
Quriirin tekstiviestit voidaan integroida moniin eri järjestelmiin ja sovelluksiin, jolloin voit lähettää ja vastaanottaa tekstiviestejä omista järjestelmistäsi hyödyntäen Quriirin laadukasta teknologiaa ja luotettavia yhteyksiä.
Tällä hetkellä Quriirin tekstiviestit voi integroida kolmella eri tavalla: Zapierin, APIn avulla tai Hubspot webookin avulla.
Zapier
Helpoin tapa integroida tekstiviestiti ja lähettää automatisoituja viestejä, on hyödyntää Zapier -integraatiota. Mikäli käyttämäsi ohjelmisto löytyy Zapierista, voit yhdistää sen Quriiriin ja luoda automaation muutamalla klikkauksella.
Zapierin avulla voit automatisoida tekstiviestien lähetyksen jonkin tapahtuman jälkeen tai käynnistää tapahtuman saapuneen tekstiviestin perusteella.
API-integraatio
Mikäli tarvitset räätälöidyn ratkaisun, voit hyödyntää Quriirin rajapintoja integraation tekemiseen. APIn avulla voit rakentaa juuri sellaisen ratkaisun, joka palvelee sinun tarpeitasi. Quriiri tarjoaa selkeät rajapintakuvaukset, jotka tekevät integraatiosta helppoa. Ja mikäli tulee kysymyksiä, asiantunteva asiakaspalvelumme vastaa nopeasti.
Hubspotin webhook
Mikäli käytät Hubspotia voit liittää tekstiviestit Hubspotin työkulkuihin webhookien avulla. Voit liittää Quriirin tekstiviestit HubSpotin workflows-automatioon, joka käynnistää tekstiviestien lähetyksen eri HubSpot-tapahtumien perusteella. Voit esimerkiksi lähettää tekstiviestin, kun uusi yhteyshenkilö on rekisteröity CRM:ään, asiakkaan tilaan tulee muutos, sähköpostia ei ole avattu tai siihen ei olla vastattu. Voit parantaa asiakaskokemusta monessa eri kohtaa asiakkaan polkua, lähettämällä heille relevantteja ja hyödyllisiä tekstiviestejä.
6. Mitä kannattaa huomioida, kun valitsee SMS-palvelua?
Jotta yrityksesi voisi hyödyntää tekstiviestikanavaa parhaalla mahdollisella tavalla, kannattaa palveluntarjoajia hieman vertailla. Vaihtoehtoja on useita ja oikean kumppanin valinnassa kannattaa huomioida ainakin seuraavat asiat:
Integrointi – mikäli haluat integroida tekstiviestit omiin järjestelmiisi, varmista integroinnin sujuvuus ja helppous.
Kapasiteetti – etsi palveluntarjoaja, joka on suunniteltu skaalautumaan viestimäärien mukaan ja voi varmistaa myös isojen viestimäärien perillemenon.
Kaksisuuntainen viestintä – tarkista, pystytkö helposti ottamaan käyttöön myös kaksisuuntaisen viestinnän.
Rekisteröity SMS Sender ID tuki – lähettäjätunnus kannattaa rekisteröidä, jotta kukaan muu yritys Suomessa ei pysty käyttämään samaa lähettäjätunnusta. Varmista myös, että palveluntarjoajalla on tuki SMS Sender ID:n rekisteröintiin ja viesten lähetykseen.
Raportointi – haluat varmasti seurata myös viestien toimuskuittauksia ja viestimääriä.
Globaalit yhteydet – sinulla voi olla tarpeita viestiä myös ulkomaille. Varmista, että saat saman palveluntarjoajan kautta myös ulkomaan viestiliikenteen ja myös siihen liittyvää asiantuntevaa apua. Jokaiseen maahan liittyy omat rajoitukset ja säädökset.
Asiantuntemus ja asiakastuki – tilanteita, jolloin apua tarvitsee, tulee aina silloin tällöin. Varmista siis, että saat tarvittaessa asiantuntevaa ja nopeaa apua.
GDPR – tarvitsetko sellaisen palveluntarjoajan, jonka tiedot pysyvät EU:n alueella? Tämä on osalle yrityksistä tärkeä vaatimus.
7. Mitä tarvitsen, jos haluan lähettää tekstiviestejä ulkomaille?
Periaatteessa et tarvitse mitään erityistä lähettääksesi viestejä myös ulkomaille. Quriirissa voit kirjoittaa vastaanottajan numeron, viestin ja painaa lähetä nappia – tai tehdä saman rajapinnan kautta. On kuitenkin olemassa maakohtaisia rajoituksia ja säädöksiä, joista on hyvä olla tietoinen. Esimerkiksi Yhdysvalloissa astui maaliskuussa 2022 voimaan uusi sääntely, joka asettaa vaatimuksen rekisteröidä jokaiselle yritykselle oman lähettäjänumeron (tai useamman).
Osassa maita on myös rajoituksia liittyen siihen, minkälaista viestintää yritys saa lähettää ja myös kellonaikoihin liittyen saattaa olla tiettyjä rajoituksia. Asiakkaanamme sinun ei kuitenkaan tarvitse hakea tietoa rajoituksista itse, sillä meiltä saat asiantuntevaa apua myös kansainväliseen viestintään ja opastamme siinä, mitä kussakin maassa täytyy ottaa huomioon.
Lue lisää ulkomaan viestinnästä.
Jos olet valmis aloittamaan tekstiviestien käytön tai haluat kokeilla Quriiria ilmaiseksi, ota yhteyttä. Tiimimme auttaa sinut alkuun ja pääset kokemaan tekstiviestin tehokkuuden viestinnässä.