Näin kirjoitat parempia tekstiviestejä

Tekstin kirjoittaminen ei aina ole helppoa, etenkään silloin, kun käytössä on rajattu määrä merkkejä. Lisäksi tekstiviesti on pelkkää tekstiä, jolloin tukena ei ole kuvia kertomassa viestiä. Auttaaksemme sinua kirjoittamaan parempia tekstiviestejä, olemme koonneet yhteen parhaat käytännöt. Tutustu vinkkeihimme ja luo tehokkaampia viestejä.

Pidä viestit ytimekkäinä

Kerro asiasi selkeästi ja lyhyesti. Heti alussa olisi hyvä olla viestin varsinainen asia, jotta vastaanottaja haluaa lukea viestisi. Etenkin markkinointiviestejä kirjoittaessa, suosittelemme napakkaa sisältöä, jonka vastaanottaja lukee ja ymmärtää nopeasti. Kannattaa kuitenkin käyttää ystävällistä sävyä ja puhutella vastaanottajaa ensimmäisessä persoonassa, muuten viesteistä voi tulla töksähteleviä.

Tekstiviestimarkkinointi.

Ensimmäiset sanat ovat kuin otsikko

Vastaanottajat näkevät viestin esikatselussa vain ensimmäiset sanat. Siksi näitä sanoja tulisi kohdella kuten sähköpostin aiheriviä. Onko viestin alku riittävän kiinnostava tai tärkeä, että vastaanottaja lukee viestin? Kerro jo ensimmäisten sanojen avulla onko kyseessä rajattu tarjous, tärkeä tiedote tai vaikka kysely.

Hyödynnä rivivälejä

Käytä rivinvaihtoja parantaaksesi tekstin luettavuutta. Varsinkin vähän pidempi teksti voi tuntua raskaalta ja voi jäädä jopa lukematta, mikäli se on yhdessä pötkössä. Tekstin pilkkominen rivivälien avulla jäsentää sisältöä ja tekee siitä helpomman hahmottaa.

Käytä aikaherkkiä termejä

Mikäli kyseessä on aikaherkkä viesti, johon toivot reagointia mahdollisimman nopeasti, kannattaa näitä termejä hyödyntää tekstissä. Termit kuten ”tänä viikonloppuna, alkaa nyt, vielä ehtii, vain tänään, päättyy pian” kiinnittävät vastaanottajan huomion ja saavat aikaan tunteen, että pitää toimia nopeasti.

Puhuttele ensimmäisessä persoonassa

Kun kirjoitat viestiä, on hyvä ajatella vastaanottajaa kuin ystävää samalla pitäen mielessä viestin luonne. Onko tarkoitus informoida jostain tärkeästä asiasta vai saada asiakas reagoimaan viestiin? Puhuminen ensimmäisessä persoonassa saa viestin tuntumaan henkilökohtaisemmalta ja etunimen käyttäminen lisää tätä tunnetta entisestään. 

Tekstiviestimarkkinointi.

Tarkista ja testaa

Miten turhauttavaa onkaan huomata viestin lähetyksen jälkeen, että siinä on kirjoitusvirhe tai väärä linkki. Kannattaa siis lähettää viesti itselle ja vaikka kaverille varmistaaksesi, että viesti on virheettömästi kirjoitettu ja linkit vievät oikeaan paikkaan. 

Muista toimintakehote eli CTA

Lopeta viestisi vahvalla ja selkeällä toimintakehotteella (Call-to-Action eli CTA). Kerro vastaanottajalle, mitä hänen tulee tehdä seuraavaksi – olipa kyseessä alennusmyynnin hyödyntäminen tai kanta-asiakasohjelmaan rekisteröityminen. Näin varmistat, että mahdollisimman moni myös toimii viestin saatuaan. Lue lisää artikkelistamme ”Linkit tekstiviesteissä – ota nämä asiat huomioon”.

Viimeinen vinkkimme hyvän tekstiviestin kirjoittamiseen on kysyä itseltäsi, onko tekstisi sellainen, jonka haluaisit itsekin saada? Kannattaa myös testata erilaisia versioita, jolloin huomaat, mikä toimii ja mikä ei.

Haluaisitko tietää lisää tai jäikö jokin asia askarruttamaan? Ota meihin yhteyttä, autamme mielellämme kaikissa tekstiviesteihin liittyvissä asioissa. Mikäli et vielä ole kokeillut tekstiviestien lähettämistä, voit kokeilla Quriiria ilmaiseksi vaikka heti.