Ota tekstiviestit osaksi markkinointia – 6 vinkkiä

Meillä Quriirilla on ilo työskennellä useiden edistyksellisten yritysten ja organisaatioiden kanssa, jotka hyödyntävät tekstiviestimarkkinointia ja viestivät tekstiviesteillä asiakkaiden kanssa. Oikein hyödynnettynä tekstiviesti on helppo ja kustannustehokas kanava markkinointiin niin suurille kuin pienillekin yrityksille. Se ei vaadi suuria investointeja ja pääset lähettämään viestejä vaikka heti.

Tekstiviestit ovat osa jokapäiväistä elämää

Lähes kaikki käyttävät tekstiviestejä jossain vaiheessa päivää ja saapuneet tekstiviestit luetaan varmasti. Yritysten lähettämät tekstiviestit ovat käyneet tutuksi suurimmalle osalle suomalaisia. Elisan tilastojen mukaan yritysten ja kuluttajien välisten hyötyviestien määrä on kasvanut noin 35 prosentin vuosivauhtia. Koska tekstiviestit ovat jo osa asiakkaiden elämää, eikä viestintä vaadi erillisen sovelluksen lataamista, voivat sekä yritykset että asiakkaat alkaa hyödyntämän tekstiviestejä vaivattomasti.

Tekstiviestiä voidaan käyttää yksinkertaisiin muistutuksiin tai monimutkaisempaan viestintään. Yksinkertaisesta luonteestaan huolimatta, tekstiviestit voivat olla henkilökohtaisia ja saada asiakkaan tuntemaan olevansa aidossa vuorovaikutuksessa yrityksen kanssa. Listasimme vinkkejä, kuinka saada selvää hyötyä tästä tehokkaasta kanavasta.  

6 vinkkiä tekstiviestimarkkinoinnin aloittamiseen

1. Pidä viestit lyhyinä, mutta puhuttelevina

Tekstiviestit tavoittavat asiakkaat erittäin hyvin, joten varmista viestien sisällön osuvuus. Huolehdi, että viestistä on varmasti hyötyä asiakkaallesi, jolloin hän haluaa jatkossakin saada yritykseltäsi viestejä. Yhden tekstiviestin pituus on 160 merkkiä, joten sekin jo rajoittaa viestin sisältöä. Viestissä on hyvä kertoa varsinainen pihvi mahdollisimman nopeasti, esimerkiksi: 

Tässä viestissä kerrotaan heti mikä on tärkeää asiakkaan kannalta, mitä hänen tulee tehdä ja mihin mennessä. 

2. Lähetä viestit oikeaan aikaan

Tekstiviestit toimivat paremmin, kun ne ajoitetaan asiakkaan käyttäytymisen perusteella. Tekstiviestit avataan nopeasti saapumisen jälkeen, joten ne toimivat erinomaisesti tervetuloviesteihin, henkilökohtaisiin tarjouksiin tai vaikka asiakaskyselyihin. Kun tekstiviestikysely lähetetään heti palvelun käytön jälkeen, tulee siitä luonnollinen osa palvelua ja vastauksia saa varmemmin.

3. Personoi viestit

Tekstiviestien personointi on hyvä keino erottua joukosta viestien tulvassa. Tutkimuksen mukaan 90% kuluttajista pitää personoitua markkinointia houkuttelevana (Epsilonin ja GBH Insights). Personoitu tekstiviesti tuntuu henkilökohtaisemmalta ja esimerkiksi etunimen käyttö personointikeinona parantaa tutkitusti viestin avausprosenttia. Personoidun viestin avulla luot asiakkaillesi vaikka uniikit alennuskoodit verkkokauppaan tai muistutat sovituista aikatauluista. Personoi ryhmätekstiviestit automaattisesti esimerkiksi etunimen, yrityksen nimen tai vaikkapa asiakasnumeron mukaan. Esim. ”Hei Jenni…” tai ”Asiakasnumerosi on 6751834”.

4. Integroi osaksi muita kanavia

Saat enemmän irti kampanjasta, jos hyödynnät tekstiviestejä muiden kanavien rinnalla. Voit esimerkiksi lähettää henkilökohtaisia ​​linkkejä verkkosivullesi ja täydentää tekstiviestejä sähköpostilla tai oman sovelluksesi viesteillä. Quriiri SMS Gatewayn avulla otat käyttöön SMS-viestien lähetyksen ja vastaanoton esimerkiksi verkkosivuille, verkkokauppaan, intranettiin, CRM-järjestelmään, ERP:hen, varausjärjestelmään tai muihin liiketoimintajärjestelmiin. Lähetä ja vastaanota viestejä globaalilla tasolla – turvallisesti kotimaisen, täysin GDPR-yhteensopivan palvelun kautta. 

Quriiri on saanut kiitosta monipuolisuudestaan ja helppokäyttöisyydestään. Useat eri tekniset rajapinnat mahdollistavat integraatiot useimpiin IT-järjestelmiin ja web-käyttöliittymä monipuolisine asetuksineen ja ominaisuuksineen mahdollistaa palvelun tehokkaan käytön.

5. Kysy palautetta

Palvelun jälkeiset palautekyselyt ovat tärkeitä asiakaskokemuksen kehittämiseksi, ja tekstiviesti on toimiva kanava asiakaspalautteen saamiseen. Tekstiviestikyselyiden vastausprosentit ovat korkeita ja niihin on nopeaa vastata. Palautteen kysyminen heti palvelun käytön jälkeen lisää todennäköisyyttä saada vastauksia, koska palvelu on vielä tuoreessa muistissa ja kyselystä tulee osa jo olemassa olevaa vuorovaikutusta. Tehokkainta onkin integroida kyselyt osaksi palvelua, jolloin kyselyt lähtevät automaattisesti juuri oikealla hetkellä.

6. Mittaa tehokkuutta

Tekstiviesti tarjoaa suoraviivaisen ja helposti mitattavan viestintäkanavan. Voit seurata kätevästi, mitkä viestit ja tarjoukset toimivat ja mitkä eivät, jolloin voit tarkentaa ja parantaa tekstiviestikampanjoita. Quriiri tarjoaa selkeät raportit seurantaan. 

Tekstiviesteistä on tullut yksi tehokkaimmista tavoista, joilla suuret ja pienet yritykset voivat olla yhteydessä asiakkaisiin erittäin henkilökohtaisella ja välittömällä tavalla. Tekstiviestejä voi hyödyntää hyvin monipuolisesti erilaisiin tarkoituksiin ja Quriirin kautta lähetetäänkin yli 250 miljoonaa tekstiviestiä vuodessa. 

Oletko sinä valmis ottamaan tekstiviestit osaksi asiakasviestintää? Pääset kokeilemaan palvelua ilmaiseksi tai lue lisää ryhmätekstiviesteistä.