SMS vs. RCS – mitkä ovat erot ja kumpi on parempi?
Tekstiviesti on vakiinnuttanut asemansa tehokkaana ja varmana viestintäkanavana – ja kanavan suosio kasvaa yhä. Samalla viestintäalalla on tapahtunut suuria muutoksia, ja yksi merkittävimmistä kehitysaskelista on rikkaamman viestintästandardin kehittäminen. RCS eli Rich Communication Services on monipuolisempi versio tekstiviestistä ja se tulee olemaan olennainen osa yritysten mobiiliviestintää tulevaisuudessa.
Tässä blogissa tarkastelemme SMS:n ja RCS:n eroja sekä sitä, miksi yritysten kannattaa harkita RCS-viestintää.
SMS – perinteinen ja yksinkertaisen tehokas
SMS on ollut pitkään vakiintunut viestintäkanava, ja se on toiminut luotettavasti monissa tilanteissa. Koska tekstiviesti on niin yleinen, voit käyttää sitä tavoittaaksesi lähes minkä tahansa käyttäjän ilman yhteyttä WiFi- tai datapalveluun viestin vastaanottamiseksi. Se toimii myös varavaihtoehtona, kun viestejä muista kanavista ei voida toimittaa.
Tekstiviestin laajan käytön vuoksi se säilyttää tärkeän asemansa viestintäkanavien joukossa myös jatkossa. Tekstiviestin ehdottomiin hyviin puoliin kuuluu sen kattava ja tehokas tavoittavuus. Voit hetkessä tavoittaa ison määrän ihmisiä, mistä päin maailmaa tahansa. Kuitenkin tekstiviestin rajoittuminen pelkkään tekstiin, rajoittaa myös viestintäkokemusta. Tekstiviestit eivät tue mediasisältöjä tai vuorovaikutteisuutta samalla tavalla kuin RCS-viestit.
RCS – tulevaisuuden tarpeisiin luotu
RCS tarjoaa ratkaisun tekstiviestin rajoituksiin rikkaammalla mediasisällöllä tarjoten sovellusmaisen kokemuksen kuvilla, videoilla, kartoilla ja painikkeilla. RCS antaa mahdollisuuden lähettää laadukasta sisältöä, joka edistää vuorovaikutusta.
Sisältökortit
Sisältökortit ovat RCS-viestin ominaisuus, joka mahdollistaa rikkaiden sisältöjen lähettämisen käyttäjälle. Sisältökortit voivat sisältää mediaa, tekstiä ja jopa ehdotettuja vastauksia ja toimintoja käyttäjillesi. Voit sisällyttää tuotekortteihin JPG, PNG, video- ja äänitiedostoja.
Sisältökortteja voi lähettää yksittäin tai ryhmitellä karuselliksi, joka mahdollistaa monien vaihtoehtojen esittämisen samassa viestissä.
Ehdotetut vastaukset
Valmiit vastausvaihtoehdot ohjaavat vastaanottajia keskustelussa ja helpottaa vuorovaikutusta. Yritykset voivat sisällyttää viesteihin valmiita vastauksia, esimerkiksi asiakaspalautteen keräämiseen tai toimitusaikojen vahvistamiseen. Kun viestiin on helppoa, nopeaa ja miellyttävää vastata, nousevat myös vastausprosentit.
Ehdotetut toiminnot
Ehdotettujen vastausten lisäksi, voit sisällyttää viesteihin toimintopainikkeita, jotka hyödyntävät käyttäjän laitetta ja sen toiminnallisuutta. Painikkeiden avulla käyttäjät voivat tehdä monenlaisia tehtäviä, kuten verkkosivun avaus, asiakastukeen soittaminen tai kartan avaus.
Analytiikka
RCS mahdollistaa myös monipuolisemman analytiikan kuin tekstiviesti. RCS-viesteistä saa tiedot toimistusprosentista, lukukuittauksen sekä klikki- ja vastausprosentit. Pystyt analysoimaan kampanjoiden ja viestien tehokkuutta ja optimoimaan viestejä kohti vielä parempia tuloksia.
Miksi yritysten tulisi harkita RCS:ää?
1. Rikkaampi sisältö: RCS mahdollistaa monipuolisemman mediasisällön lähettämisen, mikä parantaa viestinnän tehokkuutta ja vaikuttavuutta.
2. Vuorovaikutteisuus: asiakkaat voivat vastata viesteihin suoraan viestisovelluksen kautta. Lopputuloksena on interaktiivisempia ja sitouttavampia keskusteluja.
3. Brändäys: RCS mahdollistaa brändin tuomisen viesteihin väreillä, kuvilla ja logolla. Tämä tarjoaa yhteneväisen viestintäkokemuksen eri laitteilla.
Vaikka SMS on edelleen käyttökelpoinen tietyissä tilanteissa, RCS edustaa selkeää kehityssuuntaa, kun haluat tarjota entistä monipuolisempaa asiakasviestintää. RCS voi avata uusia mahdollisuuksia ja luoda vahvempia asiakassuhteita rikkaamman ja vuorovaikutteisemman viestinnän avulla.
Haluaisitko lisätietoja? Varaa tapaaminen Quriirin asiantuntijan kanssa.