RCS eli Rich Communication Services on viestintäprotokolla, joka on tullut perinteisten tekstiviestien rinnalle. RCS-viestiä voidaan pitää eräänlaisena tekstiviestien päivitettynä versiona. Se tarjoaa monipuolisia ja sovellusmaisia viestintäominaisuuksia. Tässä artikkelissa käymme läpi, mikä RCS on, miten se toimii ja miten se eroaa perinteisistä tekstiviesteistä.
RCS-viestit tekevät viestinnästä monipuolisempaa ja intuitiivisempaa. Viestintä perustuu SMS:n tapaan matkapuhelinnumeroon ja sen avulla voi lähettää korkearesoluutioisia kuvia ja videoita, lisätä viesteihin painikkeita ja saada reaaliaikaisia lukukuittauksia sekä hyödyntää useita muita ominaisuuksia, jotka parantavat viestintäkokemusta.
Tärkeimmät ominaisuudet ovat:
1. Kuvien, videoiden ja karttojen käyttö: RCS tukee laajaa valikoimaa mediatiedostoja, mikä tekee viestinnästä monipuolisempaa ja visuaalisesti houkuttelevampaa. Esimerkiksi ravintola voi lähettää tarjoustietojen mukana ruokalistakuvia tai kartan sijainnistaan.
2. Interaktiivisuus: painikkeet, karusellit ja vastausvaihtoehdot ohjaavat asiakkaita suoraan toivottuihin toimiin. Yritykset voivat sisällyttää viesteihin painikkeita, joilla asiakkaat voivat esimerkiksi varata ajan, selata tuotteita tai ottaa suoraan yhteyttä asiakaspalveluun.
3. Brändäys ja vahvistetut profiilit: viestien lähetys vaatii lähettäjän rekisteröinnin ja mahdollistaa brändin värien ja logon tuomisen lähettäjätietoon. Tämä vahvistaa brändin tunnettuutta ja lisää luotettavuutta.
4. Ryhmäviestintä: yritykset voivat hyödyntää RCS:n ryhmäviestintäominaisuuksia esimerkiksi tarjousten lähettämiseen tietylle asiakasryhmälle tai palautteen keräämiseen.
5. Analytiikka: seuraa miten vastaanottajat ovat reagoineet viesteihin ja optimoi seuraavia kampanjoita.
Miten RCS toimii?
RCS on viestintäprotokolla, jonka toiminta vaatii internet-yhteyden – joko mobiiliverkon tai Wi-Fi-yhteyden. Kun käyttäjä lähettää viestin RCS-protokollaa tukevassa sovelluksessa (kuten Google Messages -sovellus Androidilla), viesti välittyy vastaanottajalle internetin kautta.
Mikäli yritys haluaa lähettää RCS-viestejä asiakkailleen, tulee yrityksen luoda RCS-lähettäjäprofiili (RCS agentti). Lähettäjäprofiilin avulla vastaanottajat tietävät keneltä viesti tulee. Me Quriirilla hoidamme rekisteröinnin ja lähettäjäprofiilin luonnin asiakkaidemme puolesta. Tämän jälkeen RCS-kampanjoita voi luoda ja lähettää Quriirin käyttöliittymän tai rajapinnan kautta. Quriirissa voi myös asettaa viestin muuntamisen tekstiviestiksi heille, jotka eivät voi vastaanottaa RCS-viestiä.
Miten RCS eroaa tekstiviestistä?
SMS on ollut pitkään vakiintunut viestintäkanava. Tekstiviestiä voit käyttää tavoittaaksesi lähes kenet tahansa ilman yhteyttä WiFi- tai datapalveluun viestin vastaanottamiseksi. Se toimii myös varavaihtoehtona, kun viestejä muista kanavista ei voida toimittaa. Tekstiviestit eivät tue mediasisältöjä tai vuorovaikutteisuutta samalla tavalla kuin RCS-viestit.
RCS-viestin pituutta ei ole rajoitettu lainkaan, kun taas yhden tekstiviestin maksimipituus on 160 merkkiä. RCS-viesti eroaa tekstiviestistä myös siinä, että lähettäjätieto on aina varmennettu.
RCS:n hyödyt yrityksille
Parempi asiakaskokemus: Koska RCS-viestit ovat visuaalisia ja interaktiivisia, ne antavat asiakkaille positiivisen käyttökokemuksen, joka muistuttaa enemmän pikaviestisovellusten ja sovelluskäyttöliittymien tapaa viestiä.
Korkeampi sitoutumisaste: RCS-viestien interaktiivisuus, kuten toimintakehotteet ja mediaelementit, voivat lisätä asiakkaiden osallistumista. Esimerkiksi kampanjaviestissä oleva painike voi ohjata suoraan verkkokauppaan tai tarjouksen hyödyntämiseen.
Luotettava kanava: RCS-viestit tulevat suoraan asiakkaan laitteeseen, jolloin ne eivät jää erilaisten sosiaalisen median algoritmien tai sähköpostisuodattimien taakse. Tämä varmistaa, että viestit saavuttavat asiakkaat suoraan ja nopeasti.
RCS:n tilanne Suomessa
Tällä hetkellä Android-puhelimet tukevat RCS-viestejä Suomessa. Apple toi RCS-viestit iPhone-käyttäjille iOS 18:n myötä ja tuo vaiheittain ominaisuuden saataville kaikkiin maihin.
Suomessa toimivista operaattoreista Elisa tukee jo RCS-viestien lähettämistä ja muiden operaattoreiden tukea odotellaan. RCS-viestien käyttö on yleistymässä vauhdilla, ja tällä hetkellä yrityksillä on Suomessa mahdollisuus tavoittaa jopa 1,47 miljoonaa suomalaista tämän innovatiivisen teknologian avulla.
Luku on arvio ja perustuu Statistan ja StatCounterin tilastoihin. Suomessa on 4,9 miljoonaa matkapuhelinta (Statista), joista 77 % ovat Android-puhelimia (StatCounter). Elisan osuus operaattoreista on 39 % (Statista), joten tästä voi laskea, että Suomessa on teoriassa mahdollista tavoittaa 1,47 miljoonaa ihmistä RCS-viesteillä.
Yritykset ovat alkaneet omaksua Business RCS:ää osana asiakaspalvelu- ja markkinointistrategioitaan. RCS mahdollistaa aidon kaksisuuntaisen viestinnän, jossa asiakkaat voivat vastata suoraan yrityksen viesteihin tai tehdä ostoksia viestien kautta. Tämä parantaa yrityksen asiakassuhteiden hallintaa ja tekee viestinnästä asiakaskeskeisempää ja suoraviivaisempaa.
Miten pääsee kokeilemaan?
RCS-viestejä voi lähettää Quriirin kautta jo nyt. Ennen lähettämistä täytyy kuitenkin luoda rekisteröity RCS-lähettäjäprofiili (RCS agentti). Me rekisteröimme tilin asiakkaidemme puolesta. Ota yhteyttä ja pyydä meiltä hintatietoja!