Tehosta markkinointia – tavoita jopa 1,47 miljoonaa ihmistä RCS-viesteillä Suomessa

Mobiiliviestinnän maailma on astumassa uuteen aikakauteen, ja yksi suurimmista edistysaskelista on RCS (Rich Communication Services). Tämä moderni viestintämuoto yhdistää perinteisten tekstiviestien tehokkuuden visuaalisuuteen ja interaktiivisuuteen. Suomessa RCS-viestien käyttö on yleistymässä vauhdilla, ja tällä hetkellä yrityksillä on mahdollisuus tavoittaa jopa 1,47 miljoonaa suomalaista tämän innovatiivisen teknologian avulla.

Luku on arvio ja perustuu Statistan ja StatCounterin tilastoihin. Suomessa on 4,9 miljoonaa matkapuhelinta (Statista), joista 77 % ovat Android -puhelimia (StatCounter). Elisan osuus operaattoreista on 39 % (Statista), joten tästä voi laskea, että Suomessa on teoriassa mahdollista tavoittaa 1,47 miljoonaa ihmistä RCS-viesteillä.

1. RCS tarjoaa ennennäkemättömiä mahdollisuuksia yrityksille

2. RCS – markkinointikeinona

3. 6 tapaa hyödyntää RCS:ää markkinoinnissa

Yhteenveto

1. RCS tarjoaa ennennäkemättömiä mahdollisuuksia yrityksille

RCS ei ole pelkästään monipuolisempi tapa lähettää viestejä, vaan se on myös tehokas työkalu asiakassuhteiden vahvistamiseen. Koska viestit voivat sisältää rikastettua sisältöä, kuten kuvia ja videoita, ne erottuvat paremmin vastaanottajan viestitulvassa. Lisäksi interaktiiviset ominaisuudet, kuten reaaliaikaiset päivitykset ja linkit, mahdollistavat suoran vuorovaikutuksen asiakkaiden kanssa – kaikki tämä suoraan puhelimen viestisovelluksessa ilman tarvetta ladata erillisiä sovelluksia.

Kuvittele mahdollisuuksia, joita RCS-viestit tarjoavat markkinointikampanjoille: voit lähettää tuote-esittelyjä videoiden muodossa, tarjota erikoistarjouksia, jotka ovat vain yhden klikkauksen päässä, tai jopa mahdollistaa asiakaspalvelun suoraan viestisovelluksen kautta. Tällainen personoitu, vuorovaikutteinen viestintä rakentaa luottamusta ja sitoutumista, mikä on tänä päivänä arvokasta. Ja ennen kaikkea saat uuden keinon erottua joukosta ja luoda positiivista mielikuvaa brändistäsi.

Quriirin avulla yritykset voivat lähettää asiakkailleen monipuolisia ja interaktiivisia RCS-viestejä. Viestit toimivat sovellusmaisesti ja viestit koostuvat seuraavanlaisista elementeistä:

1. Multimedia, kuten kuvat, videot ja ääni, jotka tekevät viesteistä visuaalisesti houkuttelevia ja sitouttavia.

2. Interaktiivisuus: painikkeet, karusellit ja vastausvaihtoehdot ohjaavat asiakkaita suoraan toivottuihin toimiin.

3. Brändäys ja vahvistetut profiilit: viestien lähetys vaatii lähettäjän rekisteröinnin ja mahdollistaa brändin värien ja logon tuomisen lähettäjätietoon. Tämä  vahvistaa brändin tunnettuutta ja lisää luotettavuutta.

RCS-viestin elementit.

2. RCS markkinointikeinona

Sekä SMS että RCS tarjoavat yrityksille tehokkaita keinoja tavoittaa asiakkaat. Kun nämä työkalut yhdistetään osaksi monikanavaista markkinointistrategiaa, ne voivat tuoda tuloksia nopeasti.

Jos teet jo tekstiviestimarkkinointia, RCS:n käyttöönotto on varsin helppoa. Voit vaivattomasti antaa asiakkaillesi ihan uudenlaisen kokemuksen brändistäsi.

”RCS nostaa mobiiliviestinnän ihan uudelle tasolle. Ja tämä on mahdollista jo nyt. Mielestäni ei kannata jäädä odottelemaan teknologian yleistymistä vaan rohkeasti kokeilla viestien lähettämistä, sillä ne voivat jo nyt tuoda huomattavia kaupallisia tuloksia sekä parantaa asiakaskokemusta,” sanoo Quriirin markkinointipäällikkö Tanja Lipponen.

Lainaus Tanja Lipponen Quriiri

Brändätyt viestit, painikkeet ja multimediasisällöt voivat parantaa merkittävästi asiakasviestinnän laatua ja lisätä sitoutumista. Lisäksi tämä on uusi kanava, jolloin viestit varmasti erottuvat edukseen, kun ne saapuvat puhelimeen.

“Me Quriirilla uskomme siihen, että RCS:llä voi täydentää ja rikastaa asiakasviestintää. Kanavan avulla on mahdollisuus erottua kilpailijoista sekä lähettää dynaamisia ja personoituja viestejä, jotka houkuttelevat asiakkaita toimimaan heti,” kertoo Tanja. 

Lisäksi nämä kaksi kanavaa voi myös helposti yhdistää – esimerkiksi Quriirin kautta voi asettaa RCS-viestit lähtemään tekstiviesteinä niihin puhelimiin, jotka eivät vastaanota RCS-viestejä.

3. 6 tapaa hyödyntää RCS:ää markkinoinnissa

1. Tarjousviestit

Ilmoita RCS-viestillä ajankohtaisista tarjouksista ja alennuksista. Visuaaliset ominaisuudet tekevät tarjouksista houkuttelevampia ja ohjaavat asiakkaita suoraan ostoksille.


Viesti voi sisältää tekstin lisäksi kuvan tai videon kampanjatuotteesta sekä painikkeen ”Osta nyt”, joka ohjaa suoraan verkkokauppaan. Personoimalla viestit asiakkaan nimen tai aiemman ostohistorian mukaan, saat viestistä henkilökohtaisemman.

Flash Sale RCS-viesti.

2. Uuden tuotteen lanseeraus

Uuden tuotteen julkaisun yhteydessä RCS-viestit voivat auttaa luomaan kiinnostusta ja tiedottamaan asiakkaita houkuttelevasti. Interaktiiviset elementit mahdollistavat asiakkaiden välittömän reagoinnin.

Viesti voisi sisältää lyhyen esittelyvideon uudesta tuotteesta, kuvia eri vaihtoehdoista ja painikkeen, joka ohjaa verkkokauppaan.

Uuden tuotteen lanseeraus RCS-viestillä.

3. Black Friday ja joulumyynti -kampanjat

Kausiluontoiset kampanjat, kuten Black Friday ja joulumyynti -kampanjat, voivat hyötyä RCS-viestien visuaalisista ja interaktiivisista ominaisuuksista. Ne tekevät kampanjasta mieleenpainuvan ja helpottavat asiakkaiden osallistumista.


Viestissä voisi olla jouluteemainen ulkoasu, kuvia suosituimmista lahjaideoista, sekä toimintaan johtavat painikkeet.

Joulun lahjavinkit RCS-viestillä.

4. Ostoskorin hylkäys

Lähettämällä muistutuksen hylätyistä ostoskoreista, voit saada asiakkaasi viimeistelemään ostokset. RCS-viesteillä voit muistuttaa asiakkaita hylätyistä tuotteista visuaalisesti houkuttelevalla tavalla ja tarjota helpon tavan jatkaa ostoksia.
Viestissä voisi olla kuva hylätyistä tuotteista, arvioitu toimitusaika ja kaksi painiketta: ”Jatka ostoksia” tai ”Katso ostoskoria”.

Unohtuneen ostoskorin ilmoitus RCS-viestillä.

5. Erityinen asiakasetu

VIP-asiakkaille suunnatut erityisedut ja ennakkopääsyt kampanjoihin voivat kasvattaa asiakasuskollisuutta. RCS-viestit tekevät näistä eduista houkuttelevia ja helposti hyödynnettäviä visuaalisuutensa ansiosta.

Viesti voi olla tyylikkäästi brändätty, ja siinä voi olla animoitu kuva ennakkomyynnistä sekä painike ”Aloita ostokset”, joka vie suoraan tarjoussivulle.

VIP-tarjous RCS-viestillä.

6. Tuote- tai varastomuistutus

Kun suosittu tuote palaa varastoon, on tärkeää informoida kiinnostuneita asiakkaita nopeasti. RCS-viestit tekevät tästä muistutuksesta tehokkaan ja visuaalisesti houkuttelevan, mikä kannustaa nopeaan toimintaan.


Viesti voisi sisältää kuvan kyseisestä tuotteesta, arvioidun toimitusajan, ja painikkeen ”Lisää ostoskoriin” suoraan viestistä.

Yhteenveto

RCS-viestintä on suuri mahdollisuus suomalaisille yrityksille tavoittaa asiakkaansa entistä tehokkaammin ja monipuolisemmin. Mahdollisuus tavoittaa 1,47 miljoonaa suomalaista RCS-viesteillä tarjoaa ainutlaatuisen tilaisuuden ottaa etumatkaa kilpailijoihin ja luoda syvempi yhteys asiakkaisiin. RCS on tulevaisuuden viestintämuoto, joka yhdistää perinteisten tekstiviestien tehokkuuden visuaalisuuteen ja interaktiivisuuteen – ja Suomessa sen potentiaali on valtava.

Ota etulyöntiasema kilpailijoihin ja lähde kokeilemaan RCS-viestintää jo nyt. Mikäli haluat keskustella lisää, varaa esittely!