Tekstiviestien CTR – näin saat klikkausprosentit selville
Mikä on tekstiviestien CTR? Tekstiviestin teknologia ei mahdollista klikkausprosenttien laskemista, mutta on kuitenkin olemassa keinoja, joilla voit mitata näitä tietoja. Tässä blogitekstissä kerromme, kuinka voit seurata tekstiviestien klikkausprosentteja UTM-parametrien avulla ja saada tarkempaa tietoa kampanjoidesi toimivuudesta.
Mitä ovat UTM-parametrit?
UTM-parametrit (Urchin Tracking Module) ovat URL-osoitteeseen lisättäviä tunnisteita, joiden avulla voit seurata liikennettä ja sen lähteitä. Nämä parametrit auttavat sinua analysoimaan, mistä liikenne sivustollesi tulee ja miten se käyttäytyy. Yleisesti käytettävät UTM-parametrit ovat:
- utm_source: kertoo liikenteen lähteen (esim. uutiskirje, sosiaalinen media).
- utm_medium: kertoo markkinointikanavan (esim. email, sms).
- utm_campaign: kertoo kampanjan nimen tai tunnisteen.
- utm_term: käytetään yleensä maksullisissa hakusanakampanjoissa avainsanojen seuraamiseen.
- utm_content: käytetään erottamaan samassa kampanjassa olevat eri linkit tai versiot.
Miten UTM-parametreja hyödynnetään?
UTM-parametrien avulla voit seurata tarkasti, kuinka tehokkaasti tekstiviestikampanjasi toimivat. Kun lisäät UTM-parametreja linkkeihisi, voit nähdä analytiikkatyökalussa (Google Analytics, HubSpot, Plausible tai muu vastaava työkalu) tarkasti, kuinka paljon liikennettä jokainen kampanja, viesti ja linkki tuo sivustollesi. Näin voit mitata klikkiprosentit eli sen, kuinka moni vastaanottajista klikkaa linkkiä tekstiviestissä.
Miten UTM-parametrit saa tekstiviestien linkkeihin?
Tekstiviesteihin kannattaa laittaa linkit mahdollisimman lyhyessä muodossa luettavuuden ja merkkimäärän vuoksi. UTM-parametrien lisääminen linkkeihin pidentää URL-osoitetta huomattavasti. Ongelman voi kuitenkin ratkaista laittamalla tekstiviestiin lyhyen linkin ilman UTM-parametreja ja tekemällä uudelleenohjauksen varsinaiseen URL-osoitteeseen.
Näin lisäät UTM-parametrit tekstiviestin linkkiin:
1) Luo UTM-parametrit: voit käyttää UTM-parametrien luontityökalua, kuten Google Campaign URL Builderia, tai luoda URL-osoitteen itse. Kirjoita haluamasi tiedot, esimerkiksi:
- Website URL: sivuston URL-osoite, johon haluat ohjata liikenteen, esim. https://quriiri.fi/syyskampanja/
- Campaign Source: lähteenä esimerkiksi ’quriiri’.
- Campaign Medium: kanavana ’sms’.
- Campaign Name: kampanjan nimi, esimerkiksi ’syksy24’.
URL-osoite voisi näyttää esimerkiksi tältä:
https://quriiri.fi/syyskampanja/?utm_source=quriiri&utm_medium=sms&utm_campaign=syksy24
2) Luo uudelleenohjaus: mieti, minkälaisen URLin haluat lisätä tekstiviestiin. Tee tästä URLista uudelleenohjaus URL-osoitteeseen, joka sisältää haluamasi UTM-parametrit, esim:
quriiri.fi/syys
→
https://quriiri.fi/syyskampanja/?utm_source=quriiri&utm_medium=sms&utm_campaign=syksy24
Toinen keino lyhentää linkkiä, on käyttää linkinlyhentäjiä, kuten Bitly tai TinyURL. Näitä emme kuitenkaan suosittele, koska se muuttaa linkin ei-tunnistettavaan muotoon, eikä vastaanottaja voi päätellä mihin osoitteeseen linkki johtaa.
3) Lisää linkki tekstiviestiin: sisällytä lyhyt linkki tekstiviestiisi houkuttelevan toimintakehotuksen (CTA) kera. Esimerkiksi: ”Klikkaa tästä saadaksesi 20 % alennuksen: [linkki]”.
Redirect ohjaa liikenteen UTM-parametrit sisältävään osoitteeseen, jolloin analytiikkatyökalusi näyttää seurattavat tiedot.
4) Seuraa ja analysoi: kun vastaanottajat klikkaavat linkkiä tekstiviestissä, voit seurata näitä klikkejä analytiikkatyökalusi kautta. Analytiikkatyökalusi avulla näet, kuinka monta kertaa linkkiä on klikattu, mistä kampanjasta ja viestistä liikenne on peräisin ja paljon muuta.
Yhteenveto
Tekstiviestien klikkiprosenttien mittaaminen voi olla haastavaa ilman oikeita työkaluja, mutta UTM-parametrien avulla voit saada arvokasta tietoa kampanjoidesi tehokkuudesta. Seuraamalla näitä vinkkejä, voit parantaa tekstiviestikampanjoitasi ja optimoida markkinointitoimenpiteitäsi entistä paremmin.
Muista aina testata ja analysoida tuloksia säännöllisesti, jotta voit tehdä tietoon perustuvia päätöksiä ja kehittää strategioitasi. Mikäli sinulla herää kysyttävää, autamme mielellämme!