Miten aloittaa tekstiviestimarkkinointi?
On tutkittu, että kuluttajat lukevat 97 % tekstiviesteistä 15 minuutin sisällä. Tekstiviestimarkkinointi on keino tavoittaa asiakkaat nopeasti ja varmasti. Yritykset käyttävät tekstiviestimarkkinointia lähettääkseen asiakkailleen tai potentiaalisille asiakkailleen markkinointiviestejä, tarjouksia tai tiedotteita tekstiviestien avulla. Tämä tapahtuu yleensä käyttämällä tekstiviestipalvelua, joka mahdollistaa tekstiviestien lähettämisen suurelle joukolle vastaanottajia samanaikaisesti.
Tekstiviestimarkkinointi tarjoaa yrityksille mahdollisuuden tavoittaa asiakkaat suoraan heidän matkapuhelimiensa kautta. Se on tehokas tapa välittää lyhyitä ja ytimekkäitä viestejä, kuten tarjouksia, alennuksia, kertoa tuoteuutuuksista tai lähettää tapahtumakutsuja. Ja jotkut jopa sanovat, että siitä on tullut parhaiten tuottava kanava.
Kiristyneiden budjettien vuoksi, markkinoijat joutuvat fokusoimaan markkinointitoimenpiteitään ja miettimään, mitkä ovat kannattavimmat toimenpiteet. Tekstiviesti on noussut tehokkaaksi kanavaksi markkinoijille, joiden tehtävänä on saada mahdollisimman nopeita tuloksia kustannustehokkaasti.
Tekstiviestit sopivat täydellisesti tämän päivän tärkeimpiin markkinointitavoitteisiin. Tekstiviestillä saa suoran ja nopean yhteyden asiakkaisiin ja se on osoittautunut tehokkaaksi kanavaksi aktivoida asiakkaita ja saada heidät palaamaan.
Tästä artikkelista löydät parhaat käytännöt tekstiviestimarkkinoinnin aloittamiseen.
1. Varmista, että sinulla on lupa lähettää viestejä
Tekstiviestimarkkinointi on suoramarkkinointia, joka vaatii vastaanottajalta suostumuksen antamista. Sinun on rekisterinpitäjänä pystyttävä osoittamaan, että rekisteröity on antanut suostumuksensa henkilötietojen käsittelyyn sähköistä suoramarkkinointia varten. Kuluttajan täytyy voida omalla toimenpiteellään ilmoittaa, että haluaa vastanottaa tekstiviestejä yritykseltäsi.
Luvan pyytäminen on kuitenkin helppoa ja siihen löytyy erilaisia ratkaisuja. Voit pyytää luvan esimerkiksi tilauksen yhteydessä, jolloin kuluttaja voi rastittaa valintaruudun osoituksena siitä, että haluaa saada jatkossa tekstiviestejä yritykseltäsi. Liittymistä voi motivoida esimerkiksi antamalla alennuksen seuraavasta tilauksesta. Toinen tapa saada lupa on luoda hakusana, jolla asiakkaat voivat liittyä tekstiviestilistalle ja saada vaikka kanta-asiakastarjouksia ennen muita. Mikäli asiakas lähettää esim. ”KLUBI” -sanan yrityksen numeroon, on hän itse valinnut vastaanottaa viestejä yritykseltä.
Jos sinulla on kysymyksiä luvan hankkimisesta, ota yhteyttä tiimiimme. Autamme mielellämme.
2. Ole avoin ja selkeä tekstiviestien sisällöistä
Asiakkaalle kannattaa kertoa mahdollisimman avoimesti ja selkeästi, mihin hän suostuu liittyessään tekstiviestilistalle. Kun ihmiset tietävät mitä odottaa, he myös todennäköisemmin pysyvät tekstiviestien tilaajina jatkossa. Kerro minkälaista sisältöä viestit sisältävät ja kuinka usein niitä lähetät. Tämä kannattaa tehdä samassa yhteydessä, jolloin ihmiset liittyvät tekstiviestilistallesi.
3. Älä lähetä viestejä liian usein
Kukaan ei halua saada päivittäisiä tekstiviestejä yrityksiltä. Tekstiviesti on henkilökohtainen viestintäkanava, jota tulee kunnioittaa. Suosittelemme yleensä lähettämään enintään 2–6 tekstiviestiä kuukaudessa, riippuen viestien sisällöistä ja kohderyhmästä. Jos lähetät useammin, ihmiset saattavat ärsyyntyä ja poistua listalta.
4. Lähetä hyödyllisiä viestejä ja tarjoa lisäarvoa
Varmista, että jokainen lähetetty tekstiviesti tuo jotain lisäarvoa vastaanottajalle. Ihmiset ovat antaneet sinulle luvan kommunikoida heidän kanssaan hyvin henkilökohtaisen kanavan kautta. Osoita, että se kannatti. Viestien olisi hyvä tuntua mahdollisimman henkilökohtaisilta ja VIP-kohtelulta.
Jos asiakkaat kokevat viestien sisällön turhaksi tai ärsyttäväksi, huomaat sen todennäköisesti tekstiviestilistalta poistumisena.
5. Tarjoa mahdollisuus lopettaa tekstiviestien tilaus
Ihmisten tulisi pystyä peruuttamaan tekstiviestien tilaus milloin tahansa. Heidän tulisi myös tietää, miten tämä tehdään. Tekstiviesteihin tämän voi helposti toteuttaa esimerkiksi siten, että vastaanottaja voi vastata viestiin tietyllä avainsanalla, kuten ”PERU”. Henkilötietojen käytöstä ja mahdollisuudesta perua viestit on hyvä kertoa mahdollisimman avoimesti ja selkeästi, jolloin asiakkaalle syntyy luottamus yritykseen.
6. Harkitse milloin lähetät viestejä
Kannattaa miettiä sellainen päivä ja aika, jolloin kohderyhmäsi todennäköisesti huomaa viestisi ja hänellä on parhaiten aikaa reagoida siihen. Yleisesti voisi sanoa, että toimiva aika on arkipäivisin klo 9-11 välillä aamupäivällä. Silloin aamutoimet on yleensä hoidettu, mutta ei olla vielä ehditty lounaalle. Toinen hyvä ajankohta on lounaan jälkeen, mutta ennen klo 16. Joillekin yrityksille saattaa toimia myös viestien lähettäminen illalla ennen nukkumaanmenoaikaa.
Yleisesti ajatellaan, että maanantaina ihmiset vasta käynnistyvät viikkoon, joten silloin ei kannata suunnata heille markkinointiviestejä. Tiistai, keskiviikko ja torstai olisi parhaimpia päiviä ja perjantai sekä viikonloput huonoimpia. Mutta ihan näin mustavalkoista tämä ei ole. Kannattaa testata lähettämistä eri päivinä ja kellonaikoina ja seurata miten sinun kohderyhmäsi reagoi.
7. Käytä selkeää kieltä
Käytä lyhenteitä säästeliäästi ja suosi selkeää kieltä. Vaikka monet tekstiviestien lyhenteet ovat nykyään yleisesti ymmärrettyjä, kaikki eivät välttämättä niitä tunnista. Lisäksi se voi vaikuttaa epäammattimaiselta kohdeyleisöstä riippuen.
Näin pääset alkuun
Tekstiviestimarkkinointi on osoittautunut erittäin tehokkaaksi keinoksi tavoittaa asiakkaat ja lisätä myyntiä. Meillä Quriirilla on pitkä kokemus tekstiviestien hyödyntämisestä ja autamme mielellämme sinut alkuun. Älä siis epäröi ottaa yhteyttä, mikäli herää kysyttävää. Voit myös kokeilla palveluamme ilmaiseksi vaikka heti. Voit ladata sinne vastaanottajien puhelinnumerot, kirjoittaa viestin ja lähettää sen välittömästi tai ajastaa lähetyksen. Niin helppoa se on!