Jotta yritys voi lähettää tekstiviestillä markkinointiviestejä, vahvistus- ja muistutusviestejä tai kyselyitä, tarvitaan viestinvälityspalvelu, josta käytetään yleisesti nimeä SMS Gateway tai SMS API. Mitä se käytännössä tarkoittaa ja mitä olisi hyvä ottaa huomioon, kun valitsee palveluntarjoajaa?
Mikä on SMS Gateway?
SMS Gateway on viestinvälityspalvelu, joka mahdollistaa SMS-viestien lähetyksen yrityksen omista sovelluksista ja ohjelmista sekä SMS-viestien vastaanottamisen matkapuhelimista paluuviestinä järjestelmään. Yrityksen järjestelmä voi olla esimerkiksi CRM-järjestelmä, tilausjärjestelmä tai mobiiliapplikaatio.
Moderni SMS Gateway on pilvipohjainen järjestelmä, joka reitittää tekstiviestit erilaisten rajapintojen kautta matkapuhelinverkkoon sekä matkapuhelinverkosta takaisin yrityksen sovelluksiin.
Tehokkaat rajapinnat yhdistettynä korkeaan kapasiteettiin varmistavat, että yritykset voivat olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa nopeasti ja luotettavasti. SMS Gatewayn avulla voi tavoittaa suuren määrän ihmisiä nopeasti, vaikka näiden ihmisten puhelimet olisivat eri mobiiliverkoissa ja eri maissa ympäri maailmaa.
Mitä kannattaa ottaa huomioon, kun valitsee SMS Gatewayta?
Jotta pääset hyödyntämään SMS Gatewayta, pitää sinun ensin valita tekstiviestipalveluntarjoaja. Nykyään on saatavilla monia erilaisia alustoja, joista jokainen tarjoaa valikoiman viestintäratkaisuja. Quriiri tarjoaa selaimessa toimivan helppokäyttöisen tekstiviestipalvelun sekä SMS Gatewayn rajapintoineen, joiden avulla voi liittää tekstiviestit vaivattomasti yrityksen omiin järjestelmiin.
Kun valitsee SMS Gatewayta, on hyvä ottaa huomioon ainakin seuraavat yksityiskohdat:
1. Kapasiteetti
Kapasiteetti kertoo siitä, kuinka monta tekstiviestiä voidaan lähettää sekunnissa. Mitä suurempi kapasiteetti, sitä enemmän viestejä voit lähettää asiakkaille samanaikaisesti. Tarkista, että palveluntarjoajasi pystyy toimittamaan tarvittavat viestimäärät varmasti.
Quriiri on suunniteltu skaalautumaan viestimäärien mukaan, jolloin viestit toimitetaan puhelimiin nopeasti ja varmasti.
2. GDPR-yhteensopivuus
Vuonna 2018 käyttöön otettu uusi tietosuoja-asetus, GDPR, koskee kaikkia EU:ssa toimivia yrityksiä. GDPR:n noudattaminen on jokaisen yrityksen omalla vastuulla, joten on tärkeää valita kumppani, joka huolehtii omalta osaltaan GDPR:n noudattamisesta. Tekstiviestien lähettäminen vaatii henkilötietojen keräämistä ja tallentamista. Yksi huomioon otettava seikka on palvelinten sijainti ja tallennuspaikka. Quriiri käyttää tietojen tallentamiseen EU:n alueella sijaitsevia palvelimia, jolloin tiedot pysyvät aina EU:n sisällä. Lisäksi, kun tallennat henkilöiden tietoja Quriirin järjestelmään, ne ovat aina yrityksesi hallinnassa.
3. Integroitavuus
Usein yritykset etsivät SMS Gatewaytä, joka olisi mahdollisimman helposti integroitavissa yrityksen omiin järjestelmiin. Quriirin SMS Gateway tarjoaa useita integraatiomahdollisuuksia monipuolisten ja tehokkaiden rajapintojen avulla.
Yleisimmin käytetty rajapinta on HTTP-rajapinta, joka mahdollistaa erittäin tietoturvallisen viestien lähettämisen ja vastaanottamisen salattujen HTTP-kutsujen avulla. Hyödyntääkseen Quriirin HTTP-rajapintaa, tulee rajapintakutsuissa olevat parametrit olla Quriirin dokumentaation mukaisia. Quriirin OpenHTTP-rajapinta puolestaan mahdollistaa täysin räätälöityjen parametrien käytön rajapintakutsuissa.
Järjestelmät, joista ei pysty lähettämään HTTP-kutsuja, mutta joista voidaan lähettää sähköpostiviestejä, voivat puolestaan hyödyntää Quriirin Email to SMS -rajapintaa. Siinä sähköpostiviestit muunnetaan SMS-viesteiksi ja lähetetään edelleen asiakkaan puhelimeen.
Yllä olevien vaihtoehtojen lisäksi tarjoamme myös SMPP (Short Message Peer-to-Peer) -protokollan mukaisen rajapinnan, joka on avoin ja standardoitu rajapinta lyhytviestien lähettämiseen ja vastaanottamiseen.
Mikäli haluat tutustua tarkemmin dokumentaatioon, löydät lisätietoja täältä.
4. Globaalit yhteydet
Jos yrityksesi lähettää viestejä eri maihin, kannattaa tarkistaa palveluntarjoajan globaalit viestiyhteydet. Quriiri tekee yhteistyötä operaattoreiden ja muiden luotettavien viestinvälityskumppaniden kanssa, joten Quriirin kautta tavoitat ihmiset ympäri maailmaa, yhden rajapinnan kautta.
5. Asiakastuki
Välillä saattaa tulla eteen tilanteita, jolloin pitää saada apua ongelmaan tai vastauksia kysymyksiin. Eri palveluntarjoajat tarjoavat eri tasoista asiakastukea – ja monet ulkomaalaiset palveluntarjoajat eivät tarjoa apua suomen kielellä. Me Quriirilla haluamme aina olla asiakkaidemme apuna, joten kotimainen tukemme auttaa tilanteessa kuin tilanteessa. Me haluamme myös kuunnella asiakkaidemme toiveita ja kehitämme palvelua toiveiden mukaisesti.
6. Raportointi ja seuranta
Säännölliseen tekstiviestien lähettämiseen kuuluu olennaisena osana myös viestien tilastot ja raportit. Kuinka paljon viestejä on lähetetty ja kuinka moni viesteistä toimitettiin onnistuneesti perille? Tarkista, että SMS-palvelu tarjoaa toimivat työkalut raportointiin.
Quriirin reaaliaikaisen seurannan avulla näet halutulla ajanjaksolla, kuinka paljon viestejä on lähetetty ja vastaanotettu ja kuinka suuri osa viesteistä on toimitettu puhelimeen. Monipuolisen viestilokin avulla voit seurata tilannetta yksittäisen mobiilinumeron tasolla ja suodattaa lokeja monipuolisilla kriteereillä. Voit selata raportteja ja tilastoja Quriirin käyttöliittymästä tai viedä niitä Excel-/csv-tiedostoon.
Tekstiviestipalveluntarjoajaa valittaessa on hyvä ottaa huomioon useita seikkoja, kuten kapasiteetti, GDPR, integroitavuus, yhteydet, asiakastuki sekä raportoinnin ja seurannan ominaisuudet .
Quriiri poikkeaa monista muista palveluntarjoajista myös siinä, että olemme kehittäneet helppokäyttöisiä sovelluksia, kuten ryhmäviesti, dialogi (sopii esimerkiksi tekstiviestikyselyiden tekemiseen) ja SMS-varmennus, jotka kaikki tekevät SMS-viestinnästä vaivatonta ja ovat myös hyödynnettävissä rajapinnan kautta.
Quriiri sopii kaikenkokoisille yrityksille ja organisaatioille toimialasta riippumatta. Pääset kokeilemaan Quriiria ilmaiseksi vaikka heti!