Opi personoimaan tekstiviestit – lue vinkit ja onnistu!

Tekstiviesti on suora väylä asiakkaan luo ja sen tehtävä on tarjota asiakkaalle relevanttia sisältöä. Jos viesti jää yleiseksi tai robottimaiseksi, tekstiviestin teho vähenee eikä se luo tunneyhteyttä yritykseesi. Kun annat jokaiselle asiakkaalle tunteen siitä, että tekstiviesti on tarkoitettu juuri hänelle, voit lisätä sitoutumista sekä viestiisi että brändiisi. 

 

Puhelimet ovat nykyään kiinteä osa meitä ja reagoimme kaikkiin puhelimen ilmoituksiin automaattisesti. Toisaalta keskittymiskykymme on heikentynyt ja kiinnostus täytyy herättää nopeasti. Tekstiviesti on pelkkää tekstiä, joten siinä korostuu niin viestin sisältö kuin äänensävy. Yleinen, kaikille sama viesti on helppo kirjoittaa, mutta pienilläkin asioilla voi tuoda viesteihin henkilökohtaisuutta. Kokeile siis rohkeasti tekstiviestien personointia ja voit parhaimmillaan luoda tunneyhteyden asiakkaaseen sekä lisätä myyntiä. 

 

Näin luot henkilökohtaisia ja kohdennettuja tekstiviestejä 

Tekstiviestien personointi onnistuu vain, jos sinulla on tarvittavat tiedot asiakkaista. Pyri siis keräämään asiakkaistasi tietoa, joka auttaa kohdentamaan ja personoimaan viestejä. Tietojen kerääminen on mainio tapa hahmottaa keitä asiakkaat ovat, sekä luoda heille relevanttia sisältöä. 

Pyri keräämään tiedot jo siinä vaiheessa, kun ihminen tulee asiakkaaksi tai liittyy tekstiviestilistallesi. Voit kuitenkin täydentää tietoja myös myöhemmin. Quriirissa voit tallentaa asiakkaiden kontaktitietoihin yhteensä 11 ennalta määritettyä tietoa kuten etunimi, sukunimi, syntymäaika, sukupuoli, asuinpaikka jne. Voit myös luoda sinne 4 vapaasti määriteltävää tietoa.

Tekstiviestikontaktit Quriirissa.

Uusia kontakteja voi luoda Quriiriin yksitellen, mutta helpoin tapa kuitenkin on tuoda kontaktitiedot kerralla joko Excel- tai csv-tiedostosta. Määritä tiedostoon kuhunkin sarakkeeseen halutut tiedot (esim. sarakkeeseen A GSM-numero, sarakkeeseen B etunimi, sarakkeeseen C sukunimi jne.). Katso tarkemmat ohjeet aikaisemmasta artikkelistamme.

Personointi parantaa tekstiviestien avausprosenttia

Tekstiviestien personointi on yksinkertainen keino lisätä henkilökohtaisuutta tekstiviesteihin. Etunimen käyttö personointikeinona parantaa tutkitusti viestin avausprosenttia. 

Kun lisäät Quriirissa oleviin kontakteihin tietoja asiakkaista, voit kätevästi personoida tekstiviestit lisäämällä personointikentän viestiin. Tieto poimitaan automaattisesti viestiin ja asiakkaalle näkyy juuri hänelle personoitu viesti. Tekemällä viestipohjat valmiiksi siten, että niissä on personointikriteerit valmiina, nopeutat viestien lähettämistä ja varmistat, että viestit pysyvät yhteneväisenä ja brändin mukaisena. 

Tekstiviestin personointi Quriirin käyttöliittymässä

Voit kätevästi personoida tekstiviestit joko selaimessa toimivan Quriiri Messaging Suiten avulla tai integroimalla tekstiviestit omaan järjestelmääsi Quriiri Message Routerin avulla, jolloin tiedot poimitaan rajapinnan kautta automaattisesti. 

Personointi sopii hyvin monenlaisiin viesteihin, kuten markkinointiviesteihin, muistutuksiin, noutoilmoituksiin tai kyselyihin.

Sähköyhtiön tekstiviestissä voi olla personointiparametrina esimerkiksi etunimi, osoite, sopimuksen päättymispäivämäärä, sopimuksen uusintajakso ja hinta.

Luo ryhmä kontakteista ja lähetä ryhmille kohdennettuja viestejä

Segmentoimalla asiakkaasi voit kohdentaa erilaisia viestejä eri kohderyhmille. Tämäkin on toimiva keino lisätä henkilökohtaisuutta viesteihin. Quriirissa segmentointi onnistuu luomalla erilaisia ryhmiä kontakteista. Voit lähettää personoidun viestin joko yhdelle tai useammalle ryhmälle. 

Voit luoda ryhmän kontakteissa olevien tietojen mukaan, esimerkiksi sukupuolen, asuinpaikkakunnan tai omien parametriesi mukaan. Yksi kontakti voi olla useammassa eri ryhmässä. 


Avainasemassa tekstiviestien personoinnissa ovat tietojen ajantasaisuus sekä ystävällisten ja henkilökohtaisten viestien luominen. Vastaanottajana on aina uniikki ihminen, joka on valmis olemaan vuorovaikutuksessa yrityksesi kanssa, kunhan vain teet kynnyksen tarpeeksi matalaksi. 

Tekstiviestien personoinnilla ja kohdentamisella voidaan tehostaa tekstiviestien toimivuutta entisestään. Jos yrityksesi ei vielä personoi tekstiviestejä, aloita vaikka pienellä kokeilulla niin huomaat miten ne toimivat. Mikäli et vielä hyödynnä tekstiviestikanavaa ollenkaan, pääset kokeilemaan Quriiria ilmaiseksi