Mihin aikaan ryhmätekstiviestit kannattaa lähettää?

Törmäämme säännöllisesti kysymykseen siitä mikä on paras aika lähettää ryhmätekstiviestit. Yhtä oikeaa vastausta tähän kysymykseen ei ole, sillä vastaukseen vaikuttavat oleellisesti kampanjan luonne, kohdeyleisö ja viestin sisältö. Voidaan kuitenkin todeta, että on parempia ja huonompia aikoja lähettää ryhmätekstiviestejä ja olemme koonneet tähän vinkkimme siihen, mikä on paras kellonaika lähettää erityyppiset ryhmätekstiviestit.

Tekstiviesti tavoittaa 98% kohderyhmästä, mutta jos haluat vastaanottajan tekevän muutakin kuin vain vilkaisevan viestiäsi, kannattaa sisällön lisäksi ajoitukseen kiinnittää huomiota. 

Mikä viikonpäivä on paras? 

Yleisesti ajatellaan, että maanantaina ihmiset vasta käynnistyvät viikkoon, joten silloin ei kannata suunnata heille markkinointiviestejä. Tiistai, keskiviikko ja torstai olisi parhaimpia päiviä ja perjantai sekä viikonloput huonoimpia. Mutta ihan näin mustavalkoista tämä ei ole. The Drum -lehdessä(1) julkaistussa tutkimuksessa todettiin, että verkkomyynti oli korkein torstaisin, mutta maanantai ylsi lähes samoihin lukuihin. Toisaalta osa yrityksistä ovat lähettävät onnistuneesti tekstiviestejä myös viikonloppuisin. 

Markkinointitekstiviestit

Markkinointitekstiviestien sisällöt voivat olla esimerkiksi alennuskoodeja, tarjouksia tai kutsuja ja usein niillä ohjataan vastaanottajaa linkillä verkkosivustolle. Olipa viestin sisältö mikä tahansa, huomioi asiakkaasi elämä ja kunnioita heidän aikaansa. Esimerkiksi liian aikaisin aamulla tai liian myöhään illalla lähetetyt viestit saattavat ärsyttää vastaanottajaa. 

Kannattaa myös miettiä sellainen aika, jolloin kohderyhmäsi todennäköisesti huomaa viestisi ja hänellä on parhaiten aikaa reagoida siihen. Yleisesti voisi sanoa, että optimaalinen aika on arkipäivisin klo 10-12 välillä aamupäivällä. Silloin aamutoimet on yleensä hoidettu, mutta ei olla vielä ehditty lounaalle.  

Toisaalta, jos myyt verkossa, näyttää siltä, että asiakkaisiin saa paremmin yhteyden illalla ennen nukkumaanmenoaikaa. Tämän vahvistavat SaleCyclen(2) äskettäin julkaistun vuoden 2020 verkkokaupan tilastoraportin tiedot, jotka osoittavat, että huippuostosaika on klo 20-21 välillä. 

Ajanvarausvahvistukset ja muistutukset

Ajanvarausmuistutukset ovat luonteeltaan hieman erilaisia. Suositeltavaa on lähettää tekstiviesti heti varauksen jälkeen, jotta asiakkaasi voivat lisätä sen kalenteriinsa. Tehokas keino on myös muistuttaa ajasta 24 tuntia ennen varattua aikaa, jolloin turhilta peruuntumilta vältytään. Joskus voi olla paikallaan lähettää muistutusviesti tuntia ennen tapaamista tai tapahtumaa. 

Kriisiviestit ja kiireelliset tiedotteet

Tekstiviestin etuja on sen ylivoimainen varmuus ja nopea tavoittavuus verrattuna muihin kanaviin. Mikäli sinulla on kiireellistä tiedotettavaa isolle määrälle ihmisiä, tekstiviesti on ehdottomasti kanavista tehokkain. Mikäli asia koskee jotain asiakkaalle hyvin tärkeää asiaa, kuten sähkökatkosta tai veden jakeluun liittyvää keskeytystä, on selvää ettei kellonajalla ole niin väliä vaan tärkeintä on tiedottaa asiasta mahdollisimman nopeasti. 

Mikäli sinulla on tallennettuna asiakkaiden puhelinnumerot Quriiriin ja valmiit viestipohjat luotuna, ei mene montaa sekuntia lähettää viesti, joka tavoittaa suuren määrän ihmisiä kerralla ja varmasti. 

Mitä haluat asiakkaidesi tekevän?

Hyödyllisin vinkki viestien lähetysajan päättämisessä on selvittää, mitä haluat asiakkaidesi tekevän ja milloin.

Jos sinulla on ravintola ja lounastarjouksia, harkitse tekstiviestien ajoittamista aamupäivään, jolloin asiakkaat voivat sen perusteella tehdä päätöksen missä syövät sen päivän lounaan. Tapahtumamarkkinoinnissa taas voi olla parempi lähettää tekstiviestit jo viikkoja tai kuukausia etukäteen, riippuen siitä minkälainen tapahtuma on tiedossa. Jos myyt verkossa, kannattaa seurata milloin verkkosivuillasi on eniten vierailijoita ja ostoksia ja ajoittaa tekstiviestit niiden mukaan.

Ajoita jokainen teksti parhaaseen aikaan Quriirilla

Kun olet päättänyt, mikä aika sopii parhaiten kohderyhmällesi, voit ajastaa ryhmätekstiviestit Quriirissa. Voit myös ajastaa viestin lähetyksen toistumaan esimerkiksi kerran viikossa. On myös hyödyllistä seurata Quriirin raportteja ja testailla, mikä kellonaika sopii parhaiten juuri sinun tekstiviesteillesi. 

Mikäli sinulla ei vielä ole Quriiria käytössäsi, pääset kokeilemaan ryhmätekstiviestien lähetystä ja ajastamista ilmaiseksi täältä

Voit lukea lisää ryhmätekstiviesteistä täältä.