Tekstiviestimyytit osa 1: älä klikkaa tekstiviestin linkkiä
Tekstiviestit herättävät ajatuksia suuntaan ja toiseen: toiset pitävät niitä ärsyttävinä, osa pelkää huijausviestejä, tekstiviestejä pidetään liian vanhana tapana viestiä, toiset taas pitää niitä hyödyllisinä ja myös vastaa niihin mielellään. Kohtaamme työssämme Quriirilla paljon ennakkoluuloja ja myös paljon väärinkäsityksiä liittyen tekstiviesteihin. Tässä juttusarjassa avaamme tekstiviestimyyttejä ja jaamme myös vinkkejä viestintään tekstiviestillä.
Tämä blogiartikkeli käsittele linkkejä tekstiviesteissä. Jutussa haastatellaan Lasse Lohikoskea, jolla on pitkä kokemus mobiiliviestinnän alalta. Lasse on toinen Quriirin perustajista ja työskentelee päivittäin yritysten kanssa, jotka hyödyntävät tekstiviestejä osana yrityksen viestintää.
Onko linkki tekstiviestissä aina huono juttu?
”Ei missään nimessä – melkein päin vastoin. Linkit tekstiviesteissä ovat jopa luotettavampia esimerkiksi sähköposteihin verrattuna, sillä linkkien lopullinen osoite on aina kuluttajan nähtävissä. Tekstiviestissä linkkiä ei voi piilottaa esimerkiksi klikattavan sanan tai napin taakse. Tämä vähentää merkittävästi huijareiden mahdollisuuksia onnistua”, kertoo Lasse.
”Tekstiviestissä oleva linkki on oiva tapa aktivoida asiakas web-sivulle, eikä mielestäni linkkien käyttöä pidä siksi pelätä,” Lasse sanoo.
Sanotaan, että tekstiviestissä olevaa linkkiä ei kannata klikata, mitä mieltä olet tästä?
”Mielestäni tätä ei voi yleistää. Linkkiä on turvallista klikata, kun sen tunnistaa oikeaksi ja on varma siitä että se ei johda tietojenkalastelu- tai muulle huijaussivulle. Jos linkki vaikuttaa epäilyttävältä esimerkiksi niin, että linkissä oleva domain-nimi ei ole tuttu, ei linkkiä kannata missään nimessä klikata”, sanoo Lasse.
Jos linkin haluaa laittaa viestiin, mitä vinkkejä antaisit?
”Linkinlyhennyspalveluita en lähtisi käyttämään tekstiviesteissä, sillä ne mahdollistavat sen, että lopullista linkin osoitetta ei ole nähtävissä. Viestien vastaanottajat voivat muutenkin suhtautua epäilevästi linkkeihin, joista eivät tiedä mihin ne johtavat. Tämä alentaa klikkiprosenttia tuntuvasti. Linkinlyhennyspalveluita ovat esimerkiksi bit.ly, bl.ink jne. ja niiden avulla pitkä tai hankalasti muistettava internetosoite voidaan lyhentää helpommin muistettavaksi/omaksuttavaksi”, Lasse kertoo.
”Jos yritys haluaa laittaa linkin tekstiviestiin, tulisi osoitteen johtaa aina suoraan yrityksen omalle palvelimelle, jonka asiakas osaa tunnistaa (esimerkiksi https://quriiri.fi/sms). Näin asiakas voi olla varma, että päätyy linkkiä klikkaamalla aidolle sivulle. Linkin pituuteen kannattaa kuitenkin yrittää kiinnittää huomiota, ettei tekstiviestiin päädy turhan pitkiä linkkejä”, Lasse tarkentaa.
Miten huijausviestejä voisi estää/vähentää?
”Maailmalla on monessa maassa jo käytössä lähettäjätietojen rekisteröintipakko. Tämä tarkoittaa, että jos yritys haluaa lähettää tekstiviestejä tietyllä lähettäjätiedolla, tulee yrityksen ensiksi rekisteröidä lähettäjätieto operaattoreilla. Jos lähettäjätietoa ei ole rekisteröity, epäonnistuu viestien lähetys. Tällä tavalla pystytään keskitetysti hallinnoimaan lähettäjätietoja ja viestin vastaanottaja voi tällöin olla varma, että viesti tulee luotettavalta taholta”, Lasse kertoo.
”Samantyyppinen toimintamalli tulisi ottaa käyttöön Suomessa mahdollisimman nopealla aikataululla. Operaattorit pystyvät sen tekemään ja sen avulla tekstiviesteistä saataisiin entistä luotettavampi ja tehokkaampi tapa viestiä nykypäivän monikanavaisessa viestintäympäristössä”, sanoo Lasse.
Quriiri Messaging Suite on kotimainen ja monipuolinen tekstiviestipalvelu, jonka kautta voi lähettää ja vastaanottaa tekstiviestejä helposti ja luotettavasti. Meillä on pitkä kokemus tekstiviestien hyödyntämisestä ja annamme mielellämme lisätietoja tekstiviestipalvelustamme. Ota yhteyttä!