Black Friday- ja Joulumyynti nousuun tekstiviesteillä
Loppuvuoden aikana monen yrityksen viestintä keskittyy Black Fridayn ja Joulumyynnin ympärille. Haasteena on saada oma viesti läpi, jotta asiakas näkisi tarjouksen ja kiinnostuisi. Miten erottua viestien tulvassa ja saada kohderyhmän huomio?
Tekstiviesti on ainoa kanava, josta voit olla lähes 100% varma, että viesti menee perille asiakkaalle. Tekstiviestit tarjoavat yrityksille monia etuja verrattuna muihin kanaviin – tekstiviesti on varma, luotettava, henkilökohtainen ja ytimekäs viestintäväline. Tekstiviestin tehokkuus perustuu siihen, että jokaisella meistä on matkapuhelin ja GSM-numero, joka toimii uniikkina identifikaattorina. Tekstiviestisovellus löytyy oletuksena kaikkien puhelimien aloitusnäytöltä ja lisäksi viestit erottuvat muiden viestien joukosta erittäin hyvin.
Tekstiviestiä kannattaa kuitenkin hyödyntää fiksusti. Liian yleiset viestit tai liian usein tulevat viestit alkavat helposti ärsyttämään. Lähetä hyödyllisiä, personoituja viestejä, niin ne otetaan ilolla vastaan.
Listasimme seitsemän vinkkiä, joilla saat enemmän irti tekstiviestikampanjoista ja kasvatat myyntiäsi loppuvuoden aikana.
1. Tee ostaminen mahdollisimman helpoksi
Kun lähetät asiakkaille tarjousviestejä tekstiviestillä, miksi et tekisi ostamista mahdollisimman helpoksi? Lähetä asiakkaalle tarjous, johon hän pystyy tarttumaan heti. Älä turhaan vie asiakasta pois tekstiviestistä, sillä siihen vastaaminen on huomattavasti nopeampaa, kuin mennä erikseen nettisivuille tekemään ostoksia.
2. Personoi viestit
Tekstiviestien personointi on hyvä keino erottua joukosta viestien tulvassa. Personoitu tekstiviesti tuntuu henkilökohtaisemmalta ja esimerkiksi etunimen käyttö personointikeinona parantaa tutkitusti viestin avausprosenttia. Personoidun viestin avulla luot asiakkaillesi vaikka uniikit alennuskoodit verkkokauppaan tai muistutat sovituista aikatauluista. Quriirin ryhmäviesti -sovelluksen avulla personoit ryhmätekstiviestit automaattisesti esimerkiksi etunimen tai yrityksen nimen mukaan.
3. Anna – älä pelkästään myy
Palkitse uskolliset asiakkaasi ja anna heille yllätyslahjoja tai etuja. Tekstiviesti on helppo ja nopea tapa antaa jotain extraa asiakkaillesi. Voit esimerkiksi lähettää asiakkaillesi tai muille sidosryhmillesi kuponkeja tai valmiita palkitsemiskoodeja, kuten Ärrä-koodin. Ärrä-koodi on yrityksille suunnattu palvelu, jonka avulla voi helposti ja nopeasti palkita asiakkaita ja muita sidosryhmiä R-kioskin valikoimissa olevilla tuotteilla.
Ärrä-koodi on kertakäyttöinen ja uniikki koodi, joka lähetetään tekstiviestinä halutulle joukolle ihmisiä. Ärrä-koodi toimii lahjakortin lailla ja siihen voi liittää erilaisia tuotteita R-kioskin valikoimista. Näyttämällä Ärrä-koodin millä tahansa R-kioskilla suomessa, vastaanottaja saa koodiin liitetyn tuotteen itselleen veloituksetta tai alennuksella.
Meidän kauttamme voit lähettää myös Elisa Kirjakoodeja. Voit kiittää tai palkita asiakkaitasi Elisan äänikirjalla, jolloin asiakas saa valita haluamansa kirjan yli 240 suositun ääni- ja e-kirjan joukosta ja lukea sen omassa tahdissaan, kun hänelle sopii. Kysy lisää, mikäli Elisan Kirjakoodit herättivät kiinnostusta.
4. Tarjoa viime hetken lahjaideoita
Lähetä asiakkaillesi viime hetken lahjaideoita, jotka auttavat heitä joulukiireiden keskellä. Voit koota vinkkejä verkkosivuillesi ja lähettää linkin tekstiviestillä tai antaa lahjavinkkejä suoraan tekstiviestillä. Tee ostaminen mahdollisimman helpoksi. Quriirin kautta voit helposti lähettää personoituja tekstiviestejä suurelle vastaanottajaryhmälle.
5. Tiedota jouluajan aukioloista ja tärkeistä päivämääristä
Kerro asiakkaillesi, milloin on viimeinen päivä tilata lahjat, jotta ne ehtivät pukin konttiin. Tekstiviesti on myös hyvä kanava tiedottaa juhlapyhien poikkeavista aukioloajoista. Tällainen hyödyllinen tieto on asiakasta auttavaa sisältöä, joka ei ole liian myyvää.
6. Lähetä joulutervehdyksiä
Personoimalla tekstiviestin saat lähetettyä henkilökohtaisten joulutervehdyksen, joka ilahduttaa ja säästää luontoa. Joulutervehdykseen voi helposti liittää tarjouskoodin tai pääsyn ennakkomyyntiin. Anna asiakkaillesi tunne, että välität.
7. Muista myös jälkeenpäin
Muista asiakkaitasi myös ostotapahtuman jälkeen. Yksinkertaisimmillaan voit lähettää asiakkaillesi palautekyselyn, mutta voit myös lähettää muuta palveluun tai tuotteen käyttöön liittyvää hyödyllistä sisältöä, joka voi parhaimmillaan tuoda lisämyyntiä ja uskollisia asiakkaita. Jos asiakas on ostanut pyörän, voit tarjota ilmaisen huollon tai jakaa vinkkejä huoltoon liittyen. Asiakas saattaa myös tarvita muita pyöräilyyn liittyviä tarvikkeita, joita voit tarjota hänelle henkilökohtaisesti.
Palautekysely on helppo ja luonteva tapa olla yhteyksissä asiakkaisiin vielä ostoksen tai palvelun käytön jälkeen. Ja voit myös pyytää asiakkaita arvostelemaan palvelun tai tuotteen verkkosivuillasi tai sosiaalisen median kanavissa.
Kuten kaikessa markkinoinnissa, myös tekstiviestimarkkinoinnissa kannattaa tuottaa sisältöä, joka on hyödyllistä, auttaa tai ilahduttaa asiakasta. Kun lähetät tekstiviestejä, pidä mielessä tekstiviestin nopeus ja varmuus, ja pyydä asiakkaitasi reagoimaan nopeasti.
Suunnittele viestit asiakkaan näkökulmasta, niin voit luoda pitkäkestoisia asiakassuhteita. Tekstiviestit ovat ehdottomasti osa tulevaisuuden markkinoijan työkalupakkia ja se täydentää loistavasti muita kanavia ja voit luoda yhteneväisen asiakaskokemuksen asiakkaillesi ja samalla lisätä myyntiäsi.
Haluaisitko tietää lisää, miten pääset alkuun? Ole yhteydessä myyntiimme tai aloita ilmainen kokeilu heti.