Yritykset lähettävät tekstiviestejä enemmän kuin koskaan
Kun ensimmäinen tekstiviesti lähetettiin joulukuussa 1992, kukaan ei olisi ennustanut kuinka suosituiksi viestintäkanavaksi se tulisi. Samalla, kun matkapuhelimet yleistyivät, räjähti myös tekstiviestien suosio. Viimeisen vuosikymmenen aikana tekstiviestin rooli on kuitenkin muuttanut muotoaan. Tekstiviestin lähettäminen ei tarkoita enää nopeaa viestiä ystäville ja perheelle – tänä päivänä tekstiviesti on erityisesti yritysten käyttämä tehokas viestintäkanava.
Tekstiviesti parantaa yritysten mahdollisuuksia olla yhteydessä asiakkaisiin tehokkaammin kuin koskaan aiemmin. Haastattelimme Quriirin toista perustajaa Lasse Lohikoskea ja kysyimme, miten tekstiviestillä menee.
Mitä tekstiviestille kuuluu?
”Tekstiviestillä menee paremmin kuin koskaan ja sitä käytetään yritysviestinnässä enemmän kuin koskaan. Tekstiviesti on tehokas, tavoittava ja kustannustehokas kanava ja sen vuoksi yritykset sitä käyttävät. Meille tulee jatkuvasti uusia asiakkaita, jotka hoksaavat, että tämähän toimii,” kertoo Quriirin liiketoimintajohtaja Lasse Lohikoski.
Mihin tekstiviestiä käytetään eniten?
”Tekstiviestiä käytetään erityisesti hyötyviestintään. Hyötyviestintää ovat esimerkiksi ilmoitukset, pin-koodit, vahvistukset ja muistutukset. Mutta kyllä myös markkinointiviestejä lähetetään. Yhteistä yrityksille on tarve toimittaa tieto asiakkaalle varmasti ja nopeasti,” Lasse sanoo.
Miltä näyttää tekstiviestin tulevaisuus?
”Tekstiviestiä tullaan käyttämään jatkossakin yritysten viestinnässä. Useat tutkimuksetkin tukevat tätä väitettä. Tekstiviesti ei ole häviämässä mihinkään, sillä sen käyttö vain kasvaa maailmanlaajuisesti. Tekstiviestiä tullaan käyttämään jatkossakin siihen, mihin se parhaiten soveltuu eli tehokkaasti tavoittavaan viestintään,” Lasse kertoo.
Mobiiliviestintä monipuolistuu
Jatkossa tekstiviestin rinnalle tulee muitakin viestintämuotoja, jotka monipuolistavat ja rikastavat mobiiliviestintää. RCS (Rich Communication Services) ja MMS (Multimedia Messaging Service) ovat teknologioita, joita hyödynnetään tulevaisuudessa enenevissä määrin.
”RCS tulee olemaan seuraava askel mobiiliviestinnässä. RCS:n avulla voi alkaa viestimään asiakkaiden kanssa rikkaammin ja interaktiivisemmin. Tekstiviesti tulee varmasti säilyttämään asemansa varmana ja tehokkaana viestintäkanavana ja RCS sekä MMS toimivat siinä rinnalla, kun halutaan visuaalisempaa ja interaktiivisempaa viestintää,” sanoo Lasse.
MMS on teknologia, joka on jo olemassa ja Lassen mukaan sitäkin tullaan tulevaisuudessa hyödyntämään enemmän nimenomaan yritysviestinnässä. MMS-teknologia mahdollistaa kuvien, äänen ja videon lähettämisen viesteissä. MMS tarjoaa tehokkaan keinon sitouttaa asiakkaita, esitellä tuotteita ja rakentaa brändiä visuaalisten elementtien avulla.
Myös Quriiri kehittyy ja monipuolistuu
Quriirin tulevaisuuden suunnitelmat näyttävät valoisilta ja Lasse odottaa mielenkiinnolla tulevaa.
”Jatkossa tarjoamme monipuolisempaa palvelua. Autamme yrityksiä hyödyntämään tekstiviestiä erilaisissa tarpeissa, mutta tuomme Quriiriin myös monikanavaisempaa viestintää. Tarjoamme asiakkaillemme tehokkaimmat kanavat ja teknologiat, joita tarjolla on.”
Jatkossakin Quriirin asiakkaat voivat tavoittaa kohderyhmän tehokkaasti Quriirin palveluiden avulla ja saavat siihen parhaan mahdollisen tuen.
”Panostamme tekniseen toimivuuteen ja laatuun sekä jatkossa entistä enemmän myös palvelun saatavuuteen. Haluamme, että Quriirin palveluita voi hyödyntää rajapintojen ja integraatioiden avulla monipuolisesti eri järjestelmien tai ohjelmistojen kautta,” Lasse kertoo.
Quriiri tunnetaan erityisesti helppokäyttöisistä viestintätyökaluista, luotettavasta ja laadukkaasta teknologiasta sekä asiantuntevasta tuesta. Quriirin teknologian kautta lähetetään vuosittain yli 240 miljoonaa viestiä. Mikäli haluat kokeilla tekstiviestin tehokkuutta viestinnässä, aloita ilmainen kokeilu vaikka heti.