RCS-viestintä yrityksille: käytännön vinkit kampanjan luomiseen

RCS:n (Rich Communication Services) avulla voit lähettää visuaalisia ja interaktiivisia sisältöjä suoraan asiakkaasi matkapuhelimen Viestit-sovellukseen. RCS toimii tällä hetkellä Android-puhelimissa, mutta Apple on julkistanut RCS-tuen tulevan myös iPhone -puhelimiin vuoden 2024 aikana.

RCS tuo yhteen muiden viestintäkanavien edut, mutta RCS ei vaadi käyttäjältä sovelluksen lataamista tai tilin luomista. Puhelimien natiiviviestisovellus, jota tekstiviesteihin myös käytetään, tukee RCS-viestintää sellaisenaan. RCS-viestin luominen poikkeaa tekstiviestikampanjan luomisesta visuaalisen ja interaktiivisen luonteensa vuoksi. Siinä missä tekstiviestiin riittää lyhyt teksti, voi RCS-viesti sisältää kuvia, videoita, gif-tiedostoja sekä erilaisia toimintoja. Tästä artikkelista löydät käytännön vinkkejä RCS-viestikampanjan luomiseen.

RCS-viestin elementit

Brändäys – Tee brändistäsi erottuva ja tunnistettava tuomalla viesteihin brändisi visuaalisuus, kuten logo ja värit.

Korkearesoluutioiset kuvat ja videot – Kiinnitä asiakkaiden huomio upeilla valokuvilla, kiehtovilla videoilla sekä gif-animaatioilla suoraan puhelimen viestisovelluksessa.

Ehdotetut vastaukset ja toiminnot – Helpota vuorovaikutusta lisäämällä viesteihin painikkeita ja valmiita vastauksia.

Sovellusten välinen yhteys – Lähetä viestejä, jotka avautuvat selaimissa, kartoissa ja muissa sovelluksissa.

Kortit ja karuselliviestit – Korttien visuaalisuus ja painikkeet tekevät vuorovaikutuksen helpommaksi, miellyttävämmäksi ja sujuvammaksi.

Verifioitu lähettäjätieto – Jokainen yritys rekisteröidään ja saa oikeuden lähettää viestejä oman brändinsä nimissä. Tämä tuo lisäturvaa ja vastaanottaja voi luottaa siihen, että viesti tulee luotetulta taholta.

Parempi raportointi – Sisäänrakennetun analytiikan ansiosta voit nähdä, kuka lukee viestejäsi ja ketkä eivät. Toimituskuittaukset sekä avaus- ja klikkausprosentit antavat sinulle tarkempaa tietoa viestien tehokkuudesta.

SMS fallback – Mikäli vastaanottajan puhelin ei tue RCS:ää, pidämme huolen siitä, että viestit menevät perille tavallisina tekstiviesteinä tai MMS-viesteinä.

RCS-viestin elementit.

Verifioitu lähettäjätieto

Jotta RCS-viestejä voi lähettää, täytyy yrityksen lähettäjätieto rekisteröidä Googlella. Me Quriirilla hoidamme rekisteröinnin asiakkaidemme puolesta. Rekisteröinnin yhteydessä luodaan yritykselle myös profiili, johon voi nimen lisäksi lisätä logon, värit, taustakuvan sekä yhteystiedot linkkeineen. Viestin vastaanottaja löytää kätevästi yhteystiedot ja voi olla yhteydessä yritykseesi helposti.

RCS-viestin lähettajätieto.

Sisältökortit

Sisältökortit ovat RCS-viestin ominaisuus, joka mahdollistaa rikkaiden sisältöjen lähettämisen käyttäjälle. Sisältökortit voivat sisältää mediaa, tekstiä ja ehdotettuja vastauksia ja toimintoja käyttäjillesi. Voit sisällyttää tuotekortteihin JPG, PNG, video- ja äänitiedostoja.

Sisältökortteja voi lähettää yksittäin tai ryhmitellä karuselliksi, joka mahdollistaa monien vaihtoehtojen esittämisen samassa viestissä.

Pystysuuntaiset sisältökortit

  • Pystysuuntaisissa korteissa media näytetään kortin yläosassa. Voit valita korkean, keskikoisen tai matalan median.
  • Keskikokoisen median optimiresoluutio on 1440 x 720 px (kuvasuhde 2:1).
  • Tiedostokoko on maksimissaan 2 MB kuville ja 10 MB videoille.
  • Videoista voidaan näyttää viestissä esikatselukuva, jota klikkaamalla avataan varsinainen video.
  • Videon esikatselukuvan tiedostokoko on maksimissaan 100 kB.

Pystysuuntainen RCS-sisältökortti.

Vaakasuuntaiset kortit

  • Vaakasuuntaisissa korteissa media näytetään kortin vasemmalla tai oikealla puolella.
  • Median korkeus määräytyy kortin tekstisisällön korkeuden mukaan.
  • Tiedostokoko on maksimissaan 2 MB kuville ja 10 MB videoille.
  • Videoista voidaan näyttää viestissä esikatselukuva, jota klikkaamalla avataan varsinainen video.
  • Videon esikatselukuvan tiedostokoko on maksimissaan 100 kB.

Vaakasuuntainen RCS-sisältökortti.

Karusellit

Karusellin avulla viestiin voi sisällyttää jopa 10 tuotekorttia, joita asiakkaat voivat selata ja klikata.

  • Karusellin ensimmäisten korttien korkeus määrittää kaikkien korttien korkeuden. Karusellin kortit näytetään puhelimessa saman korkuisina.
  • Karusellin korteissa media näytetään kortin yläosassa.
  • Keskikokoisen median optimiresoluutio on 960 x 720 px (kuvasuhde 4:3).
  • Tiedostokoko karusellissa on maksimissaan 1 MB kuville ja 5 MB videoille.
  • Videon esikatselukuvan tiedostokoko on maksimissaan 100 kB.

RCS-karusellin mediakoot.

Ehdotetut toiminnot ja vastaukset

Ehdotetut vastaukset auttavat käyttäjiä vastaamaan viestiin ja mahdollistavat keskustelun ohjaamisen. Ehdotetuilla toiminnoilla voi helpottaa sijainnin löytämistä, verkkosivuille menemistä tai vaikka asiakaspalveluun soittamista. Tarjoa vain niin monta toimintoa kuin on tarpeen. Rajoita ehdotettujen toimintojen ja vastausten määrä siihen, mikä on hyödyllistä käyttäjälle tietyssä kontekstissa.

Vinkkejä viestin sisältöön

Visuaalinen houkuttelevuus: Valitse kuvat, jotka ovat visuaalisesti houkuttelevia ja jotka tukevat viestisi sisältöä. Käytä laadukkaita kuvia, jotka ovat selkeitä ja kiinnostavia kohdeyleisöllesi.

Värit ja kontrasti: Kiinnitä huomiota käyttämiisi väreihin ja varmista, että ne ovat houkuttelevia ja kontrastisia. Tämä auttaa kuvaa erottumaan ja kiinnittää huomiota.  

Tekstisisältö: Lähetä viestejä, jotka ovat osallistavia ja helppoja ymmärtää. Hyvä viestiteksti kannustaa käyttäjiä vastaamaan ja reagoimaan.

Testaa ja optimoi: Testaa viestit mieluiten eri laitteilla ja eri kokoisilla näytöillä varmistaaksesi niiden toimivuuden ja houkuttelevuuden. Tee tarvittaessa muutoksia ja optimoi kuvia paremman suorituskyvyn saavuttamiseksi.

Toivottavasti nämä ohjeet auttavat sinua RCS-viestikampanjan luomisessa. Muista aina seurata kampanjan toimivuutta ja tehdä tarvittaessa muutoksia parhaan mahdollisen tuloksen saavuttamiseksi. Me Quriirilla autamme mielellämme niin SMS kuin RCS-viestikampanjoiden luomisessa. Ota meihin yhteyttä, mikäli kaipaat lisätietoja.