Tekstiviesti täyttää joulukuussa 30 vuotta – miksi SMS elää yhä vahvasti yritysviestinnässä?
Ensimmäinen tekstiviesti lähetettiin lähes 30 vuotta sitten 3. joulukuuta 1992 Isossa-Britanniassa ja tällä perinteisellä kanavalla on edelleen vahva asema yritysviestinnässä. Quriirin tilastojen mukaan yritysten lähettämien viestien määrä on viime vuosina kasvanut noin 30% vuodessa.
Tekstiviestin formaatti on säilynyt pitkälti samana ensimmäisestä viestistä lähtien. Se hyödyntää GSM-verkkoa ja yhden viestin pituus on 160 merkkiä. Tänä päivänä tekstiviestiä hyödyntävät erityisesti yritykset. Miksi näin on? Kysyimme asiaa Quriirin liiketoimintajohtaja Lasse Lohikoskelta, jolla on pitkä kokemus mobiilista yritysviestinnästä.
”Tekstiviestin vahvuuksiin kuuluu ehdottomasti tavoittavuus, varmuus ja nopeus. Tekstiviestit menevät varmasti perille ja tavoittavat kenet tahansa, jolla on matkapuhelin. Mikään muu viestintäkanava ei edelleenkään pysty samaan. Teknologia mahdollistaa myös tekstiviestien integroinnin yrityksen omiin järjestelmiin, jolloin ne ovat usein automaattinen osa asiakasviestintää”, kertoo Lasse.
Yritysten lähettämien tekstiviestien määrä edelleen kasvussa
Ensimmäisessä tekstiviestissä luki ”Merry Christmas”. Tänä päivänä yritysten viesteissä lukee tyypillisesti ”Hei, tilauksesi 123456 on noudettavissa myymälästämme”, ”Muistathan hammashoitoaikasi tänään klo 13” tai ”Varmennuskoodisi on 654321”.
Quriirin tilastojen mukaan yritysten lähettämien tekstiviestien määrä on kasvanut noin 30% vuodessa. Quriirin teknologian avulla lähetetäänkin vuodessa jo yli 200 miljoonaa tekstiviestiä.
”Yritysten lähettämien tekstiviestien määrä on viime vuosina kasvanut nopeasti. Pandemia vauhditti digitalisaatiota entisestään ja tekstiviestillä on kehityksessä oma vahva roolinsa. Esimerkiksi verkkokauppa kasvoi pandemian aikana nopeasti, mikä vaikutti myös A2P (application-to-person) SMS-markkinan kasvuun ja kasvun ennustetaan jatkuvan”, sanoo Lasse.
Mihin tekstiviestiä käytetään?
Yritykset lähettävät tekstiviestillä hyötyviestejä, kuten muistutus- ja vahvistusviestejä sekä noutoilmoituksia. Tänä talvena sähköyhtiöt ovat varautuneet viestimään asiakkaiden suuntaan tekstiviesteillä mahdollisista sähkökatkoksista. Tekstiviesti soveltuukin kriisiviestintään erityisen hyvin, sillä tekstiviesti tavoittaa nopeasti ja varmasti.
Hyötyviestien lisäksi yritykset lähettävät myös kasvavassa määrin PIN-koodeja, markkinointiviestejä sekä tekstiviestikyselyitä. Lasse ennustaa, että erityisesti kaksisuuntaisen viestinnän merkitys tulee kasvamaan myös tekstiviestikanavassa. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakas pystyy vastaamaan yrityksen lähettämään viestiin. Tällöin asiakas voi esimerkiksi hyväksyä ajanvarausehdotuksen tai maksutapahtuman suoraan tekstiviestillä.
”Tekstiviesti on kuluttajalle helppo ja nopea tapa vastata. Esimerkiksi palaute- ja tyytyväisyyskyselyiden vastausprosentti on ollut asiakkaillamme hyvin korkea”, Lasse kertoo.
Quriirilla hyvä kasvuvauhti
Quriiria kehittää ohjelmistoyritys NextUp Oy, jonka tasainen kasvuvauhti kertoo myös tekstiviestin suosiosta.
”Me olemme onnistuneet palvelemaan asiakkaitamme heidän tarpeissaan ja pyrimme jatkuvasti kehittämään palveluamme asiakkaidemme toiveiden ja palautteiden mukaisesti. Satsaamme palvelun laatuun ja toimintavarmuuteen, jotta asiakkaamme voivat luotettavasti lähettää suuriakin viestimääriä. Seuraamme myös tiiviisti alan kehitystä”, kertoo Lasse.
Tällä hetkellä keskustellaan paljon RCS:n (Rich Communication Services) tulemisesta ja sitä on esitetty SMS:n luonnollisena jatkumona. Quriirilla uskotaan sen tulevan tekstiviestin rinnalle viestintämuotona, joka mahdollistaa visuaalisemman ja rikkaamman tavan viestiä asiakkaiden kanssa. Osassa maita RCS on jo käytössä, mutta suomalaiset operaattorit eivät ainakaan vielä ole kertoneet millä aikataululla RCS olisi tulossa Suomeen.
Haluaisitko lisätietoja miten tekstiviestit sopisivat sinun liiketoimintaasi? Ota yhteyttä tai kokeile ilmaiseksi!