Puhelinmyynnin uusi jälkivahvistusvelvoite – käytännöt ja tekstiviestin rooli
Vuoden 2023 alussa astuu voimaan B2C-myynnin jälkivahvistusvelvoite, joka muuttaa puhelinmyynnin toimintakenttää merkittävästi. Velvoite koskee sekä uusia että nykyisiä B2C -asiakkaita.
Mikä jälkivahvistusvelvoite on ja mitä se tarkoittaa käytännössä?
Tähän asti yritys ja kuluttaja-asiakas ovat voineet tehdä sopimuksen suullisesti myyntipuhelun yhteydessä. 1.1.2023 alkaen tämä ei kuitenkaan enää ole mahdollista, vaan myyntipuhelun jälkeen tai sen aikana asiakkaalle on toimitettava tarjous kirjallisesti tai muulla pysyvällä tavalla. Asiakkaan on sen jälkeen vahvistettava tarjous/sopimus erillisellä vahvistustoimenpiteellä.
Voiko tekstiviestiä käyttää jälkivahvistuksessa?
Tekstiviestillä tulee olemaan jatkossa merkittävä rooli jälkivahvistusvelvoitteen käytännön toteutuksessa. Koska puhelinmyyjillä on asiakkaan puhelinnumero jo valmiiksi käytössä, on tarjouksen lähettäminen tekstiviestitse helppoa ja luonnollista. Asiakkaan on myös erittäin helppoa hyväksyä tarjous vastaamalla tekstiviestiin pyydetyllä tavalla – jopa puhelun aikana.
Tekstiviesti käy sellaisenaan tarjouksen toimittamiseen asiakkaalle, kunhan siinä on mainittu kaikki oleelliset kauppaan vaikuttavat tekijät. Tekstiviesti jää asiakkaalle todisteeksi myydystä palvelusta tai tuotteesta. Asiakas voi hyväksyä tarjouksen vastaamalla suoraan tekstiviestiin.
Tarjouksen ollessa monimutkaisempi ja sisällöltään laajempi, on ollut myös pohdintaa siitä että voidaanko asiakkaalle lähettää tekstiviesti, jossa on linkki tarjoukseen. Tutustuttuaan dokumenttiin asiakas hyväksyisi tarjouksen vastaamalla tekstiviestiin. Tämä ei kuitenkaan ainakaan vielä ole yksiselitteisesti hyväksyttyä, joten tämän suhteen saadaan vielä odottaa tarkempia tulkintoja Kilpailu- ja kuluttajavirastolta.
Ketjuttamalla tekstiviestejä yhteen, mahtuu yhteen viestiin yllättävän paljon tekstiä. Tämän myötä oletuksena on, että suhteellisen suuri määrä sopimuksista/tarjouksista voidaan toimittaa asiakkaalle suoraan tekstiviestillä.
Miten Quriiri voi auttaa jälkivahvistuspalveluiden toteutuksessa?
Quriirin tarjoamien palveluiden avulla jälkivahvistus voidaan toteuttaa useilla eri tavoilla. Tekstiviestit voidaan esimerkiksi integroida rajapintojemme avulla asiakkaamme omaan ERP- tai tilaushallintajärjestelmään, jolloin tekstiviestien lähetys hoituu kätevästi asiakkaan omasta järjestelmästä.
Quriirin käyttöliittymätyökalut mahdollistavat jälkivahvistuspalveluiden toteutuksen myös ilman integraatioita tai teknistä osaamista. Työkalujen avulla voidaan vahvistustekstiviesti lähettää nopeasti ja helposti ja vastaukset/tilaukset kertyvät Quriirissa haluttuun paikkaan, josta ne saa kätevästi ulos esimerkiksi Excel-tiedostossa. Vastaanotetut tilaukset/vahvistukset voidaan myös edelleenohjata reaaliaikaisesti haluttuihin sähköpostiosoitteisiin.
Otathan yhteyttä myyntiimme osoitteessa myynti@quriiri.fi tai soittamalla numeroon 010 349 3800, niin kartoitetaan yhdessä tarpeenne ja katsotaan teille sopivin toimintatapa tekstiviestitse tapahtuvalle jälkivahvistukselle!
Lisätietoja: Kilpailu- ja kuluttajavirasto