+358 10 349 3800 info@quriiri.fi
Valitse sivu

KÄYTTÖTARINAT

Tunnistautuminen

Tekstiviesti toimii erittäin tehokkaasti jos asiakas tai työntekijä halutaan tunnistaa, tai jos palvelun sisäänkirjautumisprosessiin halutaan lisää tietoturvaa. Tekstiviesti toimii tunnistautumisvälineenä hyvin, sillä matkapuhelin kulkee aina mukana ja se on viestintävälineenä henkilökohtainen.

Tunnistautumisen muodot

Tunnistautuminen tekstiviestillä voidaan jakaa kolmeen eri kategoriaan:

Salasanaton tunnistautuminen

Korvaa staattiset salasanat kertakäyttöisillä PIN-koodeilla, jotka lähetetään tekstiviestitse. Käyttäjän ei tarvitse muistaa salasanaa, eikä salasana voi joutua vääriin käsiin, sillä se on joka kirjautumiskerralla eri.

Kaksivaiheinen tunnistautuminen (2FA)

Lisää palvelun tietoturvaa vaatimalla perinteisen käyttäjätunnuksen ja salasanan lisäksi sisäänkirjautumisen yhteydessä matkapuhelimeen lähetettävä PIN-koodi. Kaksivaiheinen tunnistautuminen perustuu nimensä mukaisesti kahteen vaiheeseen: se minkä käyttäjä tietää (tunnus ja salasana) ja se mitä käyttäjällä on (matkapuhelin).

R

Puhelinnumeron verifiointi

Verifioi käyttäjän matkapuhelinnumero esimerkiksi rekisteröitymisen yhteydessä lähettämällä siihen tekstiviesti. Asiakkaan puhelinnumero kannattaa varmistaa niin että viestit menevät jatkossa varmasti perille.

Miten se toimii?

Salasanaton tunnistautuminen

Salasana tai PIN-koodi lähetetään tekstiviestillä

Käyttäjä antaa käyttäjätunnuksensa, jonka jälkeen PIN-koodi lähetetään käyttäjänä matkapuhelimeen. PIN-koodi voi olla voimassa tietyn ajan, kuten esimerkiksi 30 minuuttia.

Käyttäjä kirjoittaa PIN-koodin kenttään

Palvelun sisäänkirjautumisikkuna kysyy PIN-koodia.

Järjestelmä päästää käyttäjän sisään

Seuraavalla sisäänkirjautumiskerralla lähetetään uusi PIN-koodi tekstiviestillä. Käyttäjällä ei siis ole staattista salasanaa palveluun.

Kaksivaiheinen tunnistautuminen

Käyttäjä kirjoittaa tunnuksen ja salasanan sisäänkirjautumisen yhteydessä

Käyttäjä suorittaa normaalin sisäänkirjautumisen.

Lisävarmistuksen PIN-koodi lähetetään tekstiviestillä

PIN-koodi voi olla voimassa tietyn ajan, kuten esimerkiksi 30 minuuttia.

Käyttäjä kirjoittaa PIN-koodin kenttään

Palvelun sisäänkirjautumisikkuna kysyy PIN-koodia.

Järjestelmä päästää käyttäjän sisään

Kun PIN-koodi on syötetty kenttään oikein, päästää järjestelmä käyttäjän sisään.

Puhelinnumeron verifiointi

Käyttäjä rekisteröityy palveluun

Rekisteröitymisen yhteydessä annetaan matkapuhelinnumero.

Matkapuhelimeen lähetetään tekstiviestitse PIN-koodi

PIN-koodilla varmistetaan että matkapuhelinnumero on oikein ja että se kuuluu rekisteröitymässä olevalle henkilölle.

Käyttäjä kirjoittaa PIN-koodin kenttään

Tekstiviestissä oleva PIN-koodi syötetään rekisteröitymislomakkeen kenttään.

Järjestelmä päästää käyttäjän sisään

Kun PIN-koodi on syötetty kenttään oikein, voidaan käyttäjän rekisteröityminen suorittaa loppuun.

Käytetyt palvelut

Tunnistautumisen palvelut voit toteuttaa Quriiri Message Routerin avulla

Quriiri Message Router

Quriiri Message Routerin avulla toteutat tunnistamiseen liittyvät palvelut. 

Asiakastarina

Asiakkaitaan koko Suomen laajuudelta palveleva toimija. Vastaavaa palvelua tarjotaan myös yritykselle, joka välittää tunnistautumistietoja globaaleille asiakkaille. Asiakassuhteiden luottamuksellisuudesta johtuen yrityksiä ei voida mainita nimeltä.
 

Tarve

Tarve PIN-koodien lähettämiseen tekstiviestitse maailmanlaajusesti esimerkiksi kirjautumistilanteissa tietoturvan lisäämiseksi (2-vaiheinen autentikointi). Palvelun täytyi myös olla luotettava ja tekstiviestien täytyi saavuttaa vastaanottajat nopeasti palvelun aikakriittisen luonteen takia.
 

Kokemukset ja tulokset

Asiakas on erittäin tyytyväinen saadessaan helposti luotettavat ja maailmanlaajuiset tekstiviestiyhteydet Quriirin kautta. Näin he voivat palvella asiakkaitaan missä päin maailmaa tahansa, yhden rajapinnan avulla.

Vastaavat tarinat ja artikkelit

Katso myös seuraavat käyttökohteet, tarinat ja artikkelit

Kohdennettu ja personoitu mobiilimarkkinointi

Hyödynnä oma asiakastietokantasi mahdollisimman tehokkaasti kohdentamalla markkinointitekstiviestisi Quriirin avulla.

Asiakkaiden aktivointi ja muistuttaminen

Tiedota, muistuta ja aktivoi asiakkaitasi tekstiviestillä ja anna heille mahdollisuus vaikuttaa vastaamalla viestiin tai soittamalla takaisin.

Tekstiviestit tehostavat palveluita terveydenhuollossa

Sanomalehti Keski-Suomalainen uutisoi 16.3.2018 Keski-Suomen seututerveyskeskuksen tehostamistoimenpiteistä ja tekstiviestipalvelun tuloksista. Suun terveyden vastaanotoilla on käytössä ajanvarausmuistutus ja aikavälillä 1.11.-15.3. jäi käyttämättä 360 varattua aikaa,...

Ryhmätekstiviesteillä tavoitat haluamasi kohderyhmän nopeasti ja tehokkaasti

Ryhmätekstiviestillä voi lähettää pitkälle personoidut viestit isollekin kohderyhmälle personointityökaluja hyödyntäen, tai vaihtoehtoisesti lähettää saman viestin kaikille vastaanottajille. Käytössäsi on mahdollisuus muokata lähettäjätietoja, hallinnoida eri...

Tekstiviestit tehostavat yrityksen asiakasviestintää

Tekstiviestit ovat kustannustehokas tapa viestiä, tiedottaa, palvella, houkutella, aktivoida ja rauhoittaa asiakkaita. Tekstiviesti tarjoaa asiakkaalle oikean tiedon oikealla hetkellä. Tekstiviestit sopivat vahvistamiseen ja varaamiseen, varmistamiseen ja...

Valmis aloittamaan? Koe tekstiviestin tehokkuus viestinnässä!

Ota yhteyttä