Mitä hyötyjä RCS-viestit tuovat yrityksille?

Ensimmäinen tekstiviesti lähetettiin yli 30 vuotta sitten. Sen jälkeen se on kasvanut hallitsevaksi viestintäkanavaksi, jonka kautta yritykset voivat tavoittaa ihmiset lähes välittömästi mistä päin maailmaa tahansa. Jatkossa yrityksillä on ihan uudenlaisia mahdollisuuksia olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa, kun RCS nostaa mobiiliviestinnän uudelle tasolle.

RCS eli Rich Communication Services on kehittyneempi ja monipuolisempi versio tekstiviestistä ja se on viime aikoina noussut esiin uutena ja tehokkaana viestintäkanavana. RCS on ollut tähän asti saatavilla vain Android-laitteille, mutta nyt myös Apple ilmoitti tuovansa tuen RCS-viesteille ensi vuoden aikana. Applen päätös ottaa RCS käyttöön on myönteinen edistysaskel mobiiliviestinnässä ja laajentaa RCS:n mahdollisuuksia entisestään

Mikä on RCS ja miten se eroaa SMS- ja MMS-viesteistä?  

RCS rakennettiin korvaamaan MMS- ja tekstiviestit. RCS:n avulla voi lähettää visuaalista ja interaktiivista sisältöä. SMS-viestien vahvuus on ollut korkea tavoittavuus ja toimitusvarmuus, mutta teknologia on mahdollistanut vain tekstisisällön lähettämisen. Ja vaikka esimerkiksi MMS-viestit ovat mahdollistaneet kuvien ja videoiden lähettämisen jo aikaisemmin, RCS tarjoaa käyttäjälle paljon interaktiivisemman kokemuksen.

RCS-viestissä on ominaisuuksia, joita erilliset viestintäsovellukset tarjoavat, mutta RCS ei vaadi käyttäjältä sovelluksen lataamista tai tilin luomista. Puhelimien natiiviviestisovellus, jota tekstiviesteihin myös käytetään (Viestit/Messages), tukee RCS-viestintää sellaisenaan.

Mitä ominaisuuksia RCS tarjoaa?

Yksi RCS:n merkittävimmistä eduista yrityksille on sen tarjoama interaktiivisuus ja visuaalisuus. RCS mahdollistaa tekstiviestien rikastamisen kuvilla, videoilla, painikkeilla ja muilla interaktiivisilla elementeillä. Tämä antaa yrityksille mahdollisuuden luoda houkuttelevampia ja informatiivisempia viestejä, jotka herättävät asiakkaiden kiinnostuksen ja sitouttavat heidät paremmin.

Verifioitu lähettäjätieto – Jokainen yritys rekisteröidään ja saa oikeuden lähettää viestejä oman brändinsä nimissä. Tämä tuo lisäturvaa ja vastaanottaja voi luottaa siihen, että viesti tulee luotetulta taholta.

Brändäys – Tee brändistäsi erottuva ja tunnistettava tuomalla viesteihin brändisi visuaalisuus, kuten logo ja värit.

Korkearesoluutioiset kuvat ja videot – Kiinnitä asiakkaiden huomio upeilla valokuvilla, kiehtovilla videoilla sekä gif-animaatioilla suoraan puhelimen viestisovelluksessa.

Ehdotetut vastaukset – Helpota vuorovaikutusta lisäämällä viesteihin painikkeita ja valmiita vastauksia.

Sovellusten välinen yhteys – Lähetä viestejä, jotka avautuvat selaimissa, kartoissa ja muissa sovelluksissa.

Kortit ja karuselliviestit – Korttien visuaalisuus ja painikkeet tekevät vuorovaikutuksen helpommaksi, miellyttävämmäksi ja sujuvammaksi. Hyödynnä RCS:n monipuolisia ominaisuuksia ja tarjoa sovellusmainen kokemus kuvilla, GIF-tiedostoilla, ääni- ja videotiedostoilla, asiakirjojoilla, yli 160 merkin pituisilla teksteillä ja sijaintitiedoilla. Lisää karuselliin jopa 10 tuotekorttia, joita asiakkaat voivat helposti selata ja klikata.

Parempi raportointi – Sisäänrakennetun analytiikan ansiosta voit nähdä, kuka lukee viestejäsi ja ketkä eivät. Toimituskuittaukset sekä avaus- ja klikkausprosentit antavat sinulle tarkempaa tietoa viestien tehokkuudesta.

SMS fallback – Mikäli vastaanottajan puhelin ei tue RCS:ää, pidämme huolen siitä, että viestit menevät perille tavallisina tekstiviesteinä.

RCS-viestin ominaisuudet.

Mitä mahdollisuuksia RCS tarjoaa yrityksille?

RCS mahdollistaa yrityksille visuaalisesti rikkaamman ja interaktiivisemman viestinnän ilman erillisiä sovelluksia, tarjoten mahdollisuuksia parempaan asiakaspalveluun ja tehokkaampaan markkinointiin suoraan puhelimen viestisovelluksen kautta. Tämä lisää vuorovaikutusta ja mahdollistaa tehokkaan sekä turvallisen viestinnän asiakkaiden kanssa. Tässä muutamia esimerkkejä, mihin RCS-viestiä voi hyödyntää, mutta olemme varmoja, että asiakkaamme keksivät myös paljon muita käyttökohteita jatkossa.

Tarjoukset ja markkinointiviestit

Lähetä tarjouksia ja kerro uutuuksista henkilökohtaisilla viesteillä. Sisällytä viesteihin kuvia, videoita ja painikkeita, jotka ohjaavat asiakkaat ja verkkosivustollesi tai tiettyyn sijaintiin. Painikkeiden avulla voit jopa mahdollistaa tuotteen tilauksen suoraan viestistä.

RCS-markkinointiviestit

Reaaliaikaiset päivitykset

RCS mahdollistaa asiakkaillesi interaktiivisen ja helpon tavan esimerkiksi ajanvarauksen tai ajanvarausmuutoksen tekemiseksi. Voit myös tarjota tietoa tilauksen tilasta ja toimituksesta.

RCS-toimitusilmoitus

Kaksivaiheinen tunnistautuminen

Salasanojen lähettäminen RCS:n kautta tuo lisäturvaa, koska sekä salasana että mobiililaite tarvitaan kirjautumiseen. RCS-viestin avulla tunnistautuminen käy sujuvasti.

2fa RCS-viestillä.

Ilmoittautuminen

Sujuvoita esimerkiksi lääkärin vastaanotolle ilmoittautumista RCS-viestin avulla. Lisäämällä painikkeen viestiin, asiakas voi helposti ilmoittaa saapuneensa paikalle.

RCS-ilmoittautuminen

RCS tarjoaa yrityksille monia etuja parantamalla viestintää, lisäämällä vuorovaikutusta ja mahdollistamalla uusia tapoja palvella asiakkaita. Sen avulla yritykset voivat erottua kilpailijoistaan ja luoda vahvempia suhteita asiakkaisiinsa. RCS ei ole vain tekninen päivitys viestintäkanaviin, vaan se avaa oven uusiin mahdollisuuksiin, jotka voivat vaikuttaa positiivisesti liiketoiminnan kehitykseen.

Haluaisitko tietää lisää miten juuri sinun yrityksesi voisi hyötyä RCS:stä? Lue lisää RCS:stä tai ota yhteyttä, autamme mielellämme.